De kleine brouwer kan zijn hippe biertje nu door heel Nederland leveren

Beeld ANP

Speciaalbier is hip. Zo hip dat er de afgelopen jaren door het hele land tientallen kleine brouwerijen zijn opgezet. Maar hoe krijg je dat speciaalbier van brouwerij naar slijterij of café? In de directe omgeving kan een brouwerij gewoon even voorrijden, maar wat als een brouwerij in Limburg zijn ipa’tjes en triples ook wil verkopen in een café in Groningen of een slijterij in Amsterdam?

Dan klop je aan bij de groothandel, is het traditionele antwoord. Die levert het vervolgens aan lokale drankhandels waar horeca en slijterijen inslaan. “Maar die distributieketen werkt voor speciaalbier niet goed”, zegt Marc Menue van brouwerij Brouwerslokaal uit Zeeland. “Groothandels en drankhandels zijn gewend te werken met grote partijen. Pas als een flink aantal cafés afnemen, kunnen zij geld verdienen aan de distributie. Voordat zij een bepaald bier opnemen in het assortiment, moet daar dus veel vraag naar zijn.”

Maar cafés en slijterijen zitten helemaal niet te wachten op grote partijen van een bepaald speciaalbier, zegt Menue. Ze willen een gevarieerd assortiment aanbieden dat steeds verandert. “De trend is dat ze een lijstje hebben van een aantal verschillende speciaalbieren die de klant alleen op dat moment kan drinken. Op is op.”

Vooral investeren

Zelf bier afleveren aan de andere kant van het land is bedrijfseconomisch een slecht idee, dus bedacht Menue een andere manier om het bier van Brouwerslokaal uit Groede (Zeeuws-Vlaanderen) landelijk te kunnen verkopen. In samenwerking met DS Smith, een verpakkingsbedrijf, ontwikkelde hij een speciale doos voor 24 bierflesjes. “Die doos is zo ontworpen dat de flesjes niet kunnen bewegen. Ook als een postbode er niet al te voorzichtig mee omgaat, blijven de biertjes heel.”

Zo verstuurde Menue zijn eigen bieren door het hele land, voornamelijk via Post NL. Nu gaat hij dit ook faciliteren voor andere brouwerijen via de nieuwe webwinkel Holland Craft Beer. Cafés en slijterijen kunnen op die webshop een account aanmaken om speciaalbieren te bestellen. Al zo’n veertig brouwerijen hebben zich aangemeld.

In de prijs van een biertje op de website zit een percentage voor het gebruiken van de webshop en het afhandelen van de betaling. Ook de kosten van doos en verzending zijn in de prijs verwerkt. Menue: “Als er een bestelling is geplaatst, krijgt de brouwerij van ons een verzendlabel en een pakbon. Vervolgens vult de brouwer zelf het doosje en brengt dat naar het postkantoor.” Uiteindelijk wil Menue wel geld gaan verdienen aan Holland Craft Beer. “Nu investeren we vooral.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden