Opinie

De klacht is koning

Kijkt u wel eens naar consumentenprogramma’s? Wij nooit, eigenlijk. Dat komt: als wij aan een consumentenprogramma denken, dan hebben we daar altijd een bepaalde voorstelling van. Dat beeld bestaat uit een ontplofte haarkruller, elektriciteitsaanbieders waar je nooit meer vanaf komt en die vage autohandelaar die je naait waar je bij staat. Naar, maar het doet ons gewoon niet zo veel.

’Radar’ of ’Kassa’ laat ons koud, waarmee we geloof ik geen echte Nederlanders zijn.

Die schept er immers juist het grootste genoegen in om te zien hoe oplichters of zich keurig voordoende bedrijven eens goed worden aangepakt.

Dat blijkt wel uit de kijkcijfers: zo’n ’Tros Radar’ trekt regelmatig met gemak zo’n 2 miljoen kijkers.

De reden van de populariteit van consumentenmagazines, vermoed ik, is dat het niet meer zo vaak over ontploffende haarkrullers gaat. De aanpak van met name ’Radar’ is de laatste jaren veranderd van het bekende geklaag naar nogal hijgerige scoringsdrift.

Er moet schokkend nieuws uit zo’n uitzending worden gehaald en daardoor gaat men niet lichtzinnig te werk.

Ik heb wel eens gezien hoe een camerateam een bedrijf binnen kwam vallen alsof het hier de arrestatie van een grote drugscrimineel betrof.

Ook brengt ’Radar’ wel eens nieuws waarvan het de vraag is of het wel nieuws is.

Het programma is daar ook al eens voor op de vingers getikt. Dat was toen men wel erg voorbarig alarm sloeg over cholesterolverlagende statines. Die zou je eigenlijk niet moeten slikken als patiënt, suggereerden ze, en daarbij zijn geloof ik nog net geen doden gevallen. Ook werd ’Radar’ in het ongelijk gesteld door de Raad van Journalistiek, toen men ’onjuist had gehandeld in de berichtgeving’ over de gang van zaken bij een Friese slachterij.

Toch hebben de Kassa’s en Radar’s wel een nuttige functie. Ik zou als woordvoerder van, zeg, de Mediamarkt althans niet graag in de strenge ogen willen kijken van Antoinette Hertsenberg. Grutjes, nee. Duizend excuses maken en alle klanten hun geld terug. Dat is het nog beste, als je daar als bedrijf op het matje moet komen.

Het dubbele is: áls we dan een keertje naar ’Radar’ kijken, zoals maandag, en er gebeurt niks spectaculairs met verborgen camera’s of ’groot nieuws’, dan vinden we er niks aan. Dan denk je weer: wat saai, weer zo’n onbetrouwbare telecomaanbieder. En weg ben je. Dus het is ook onze schuld dat het zo gelopen is.

Eén ding intrigeert me altijd wel: het studiopubliek. Is een avondje ’Radar’ een leuk uitje? Zelfs wie geld toe krijgt –- en dat zou zomaar kunnen – moet toch iets beters te doen hebben, lijkt me zo.

Maar wie zijn wij? Geen ’Radar’-kijkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden