De kinderziektes van de breedband

Breedband lijkt internetten een stuk aantrekkelijker te maken. Met een kabel- of ADSL-aansluiting staan webpagina's in een mum van tijd op het scherm en door de vaste tarieven per maand kan er continu gesurft worden zonder hoge telefoonrekeningen. Ook hoef je niet meer zelf verbinding te maken, als je de computer aanzet belt die automatisch in zonder dat je het merkt.

In principe een grote sprong voorwaarts dus, dat breedband, maar nu de praktijk. Bekend zijn de problemen bij kabelaanbieders UPC en Casema, die niet berekend waren op de grote stroom nieuwe gebruikers, waardoor het netwerk trager werd dan stroop en zelfs stukken trager dan een ouderwets modem. Vooral 's middags is zo'n kabelverbinding niet meer vooruit te branden.

Berucht is ook de service van de kabelaars. Wachttijden aan de telefoon konden bij UPC makkelijk oplopen tot driekwartier. En wie bij dat bedrijf een prijsopgaaf vroeg voor een kabelabonnement, moest niet raar opkijken wanneer hij een fax als antwoord kreeg, van 52 pagina's, vol schema's maar zonder een enkel bedrag.

Een jaar geleden kwam KPN met ADSL, een snelle, vaste verbinding via de telefoonlijn, om gefrustreerde kabelabonnees uit hun lijden te verlossen. Vele malen sneller dan ISDN, de digitale telefoonlijn die zo'n zes jaar geleden het internetverkeer een 'boost' moest geven. Het enige probleem was dat ISDN-gebruikers weer terug moesten naar een gewone analoge telefoonlijn, want dat was de enige lijn waarop ADSL werkte. Inmiddels is ook dat euvel verholpen en zou iedereen ADSL moeten kunnen gebruiken.

Ware het niet dat op dit moment ADSL lang niet overal beschikbaar is. Aanpassingen van telefooncentrales nemen veel meer tijd in beslag dan KPN van tevoren had ingeschat. En door de enorme toeloop van gebruikers die het gemodder met de kabel zat zijn, is de wachttijd voor een aansluiting flink opgelopen. In veel gevallen duurt het weken.

En als die aansluiting er eenmaal is, valt de snelheid vaak weer tegen. Dat kan aan KPN liggen, maar ook aan de provider of aan de eigen computer, wat de oplossing van dit probleem er bepaald niet makkelijker op maakt.

Ander ongemak wordt veroorzaakt door de bereikbaarheid van het netwerk. In sommige gebieden ligt het ADSL-netwerk vrijwel elke middag plat en moet er ouderwets met een modem ingebeld worden.

Maar zelfs in een gebied als Amsterdam, waar de verbinding doorgaans snel en betrouwbaar is, zijn er nog genoeg haken en ogen. Onlangs stuurde provider XS4ALL zijn ADSL-klanten een mail waarin met klem geadviseerd werd om de door deze geleverde Firewall-software te installeren. Bij een vaste verbinding is het namelijk mogelijk dat er via internet op je computer wordt ingebroken. Via de kabel of ADSL is elke computer vogelvrij. Niet alleen kan men dan al je bestanden inzien en veranderen, ook kunnen hackers vanuit jouw pc een aanval doen op andere computers in het net. Grote websites, zoals die van

Microsoft, zijn vaak het doel van zo'n georganiseerde aanval - en als die lukt zijn eigenaars van de 'geleende' pc's hiervoor wettelijk aansprakelijk.

Het installeren van die Firewall-beveiliging is geen sinecure. Mijn computer liep volledig vast na installatie van de door XS4ALL geleverde software. En omdat ze geen ondersteuning bieden voor Windows NT was het flink aanmodderen geblazen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden