De kerstkaarten moeten nu weer worden voorgelezen

Beeld Werry Crone

Dennis ten Boske, blind sinds zijn achtste, heeft het vijf jaar geprobeerd: post in braille. Maar door de hoge kosten moest hij stoppen met zijn bedrijfje.

Als je een kerstkaart op de mat vindt, dan zie je een landschap met schaatsende kinderen, of een lachende kerstboom met gewei. Op de binnenkant wenst tante Gerry je in bibberig handschrift een zalig kerstfeest, of roepen de buren om een supergoed 2018. Als je blind bent en je vindt een kerstkaart op je mat, dan gaat het anders. Dan voel je een enveloppe met daarin een dubbelgevouwen karton. Punt. Pas als iemand je de kaart beschrijft en voorleest, weet je meer.

Dat moet anders kunnen, dacht Dennis ten Boske (38) uit Wijk bij Duurstede, zelf sinds zijn achtste blind. Wat nu als je via een website kaarten in braille naar blinde kennissen kon sturen? De afgelopen vijf jaar had hij daarom een bedrijfje dat precies deze service verzorgde. Bovendien voegde hij een vel toe waarin in braille de afbeelding van de kaart beschreven werd. Zo'n service was er in Nederland nog niet eerder.

Braillepost die minder dan zeven kilo weegt, mag in Nederland door geregistreerde gebruikers gratis verstuurd worden. Maar de kaarten die Ten Boske verstuurde, kwamen vaak toch niet aan, met boze klanten als gevolg. Ook de administratie van zijn bedrijfje groeide hem boven het hoofd. "Braillepapier is duur, een brailleprinter ook. Als je een te hoge prijs voor je kaarten vraagt, koopt niemand ze. Dus ik hield er eigenlijk niets aan over." Ten Boskes bedrijfje kon het niet aan. Dus vanaf dit jaar zijn blinden weer aangewezen op vriendelijke voorlezers als ze kerstpost krijgen.

Minder zelfstandig

Kerstkaarten zijn niet de enige berichten die bij blinden op de mat vallen. Ook instanties sturen hun post vaak nog op papier. Er zijn prima computerprogramma's die mails voorlezen of omzetten in braille, maar bijvoorbeeld het UWV en veel verzekeraars zweren nog bij papier.

Daardoor zijn blinden als Ten Boske, die verstandelijk heel goed in staat zijn zulke administratie zelf af te handelen, op anderen aangewezen, en zijn ze dus minder zelfstandig dan ze zouden kunnen zijn als er een klein beetje werd meegedacht. Ten Boske: "Nu wordt er bovendien bezuinigd op de Wet maatschappelijke ondersteuning, waardoor er nog minder tijd met officiële begeleiders beschikbaar is".

Ten Boske heeft het geprobeerd om zijn bedrijfje uit te bouwen. Als instanties per se brieven per post willen sturen, waarom dan niet in braille? Zijn gesprekspartners wezen dat snel af: te duur, en een goede registratie van wie blind is ontbreekt.

Ook voor brochures ziet hij heil in een braillevariant. "Als ik een vraag stel via de mail, krijg ik vaak te horen dat het antwoord op de site te vinden is. Maar ik kan het daar niet vinden, daarom stel ik die vraag."

Nu lukt het hem niet. Maar in de toekomst hoopt hij dit wel voor elkaar te krijgen. Of hij begint eerst een ander bedrijf, daar is hij nog niet uit.

Dennis ten Boske: 'Als je een te hoge prijs vraagt, koopt niemand kaarten. Ik hield er niets aan over.'Beeld Werry Crone
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden