De Ka groeit uit zijn ei

De nieuwste Ka is geen design-ei meer, maar een discountknaller. Een strategische keuze voor de kleine man, die vijf personen wil vervoeren én bagage.

Een regelrechte sensatie. Dat was de Ford Ka bij zijn debuut in 1996. Deze eivormige auto met New Edge-design bleek zelfs extravaganter vormgegeven dan het proefmodel waarmee Ford eerder de publieksreacties had gepeild. Eenmaal in de showroom in 1997 werd de Ka een echte kaskraker. In Nederland rijden er nog ruim 100.000 Ka's rond. Ford zal er goed aan hebben verdiend, want er zat geen peperdure innovatieve techniek onder de hippe eierschaal.


Inmiddels zijn we beland bij de derde generatie: de Ka+. Een tropische Ka. Liep de tweede Ka-versie (2008-2016) nog samen met kleine Fiats en Lancia's van de band ergens in Polen, de Ka+ is helemaal Braziliaans. Maar wie om die reden uitbundigheid verwacht, kan beter een oude olijke oer-Ka nemen. De 'plus' is een praktisch vervoermiddel voor wie veel ruimte voor weinig geld wil. Concurrentie voor de discount-Dacia.


Geen fratsen bij de Ka+. Deze instap-Ford lijkt de tegenpool van het origineel. De oer-Ka gold als een stijlicoon waarvan wijlen Frans Molenaar zelfs eigen hippe Ka Couture-edities ontwierp, inclusief de bijpassende haute couture. Maar design is niet alles, weten ze bij Ford. Grote groepen autokopers, zeker in landen met een wat minder stevige economie als pakweg Brazilië en Griekenland, moeten de tering naar de nering zetten.


Juist nu andere merken massaal met hippe kleine dure premiumauto's komen, kiest Ford strategisch voor de kleine man (m/v) die vijf personen wil blijven vervoeren met bagage. Ooit zullen de Chinese fabrikanten met hun discountauto's naar Europa komen. Ford is hen voor. Dacia (van Renault) toont aan dat in Europa genoeg klanten zijn voor basaal vervoer. De Ka+ (vanaf 12.795 euro) opereert in de niche waar innovaties ver weg lijken. Autonoom rijden? Elektrische aandrijving? Iemand?


Verwacht geen eureka. Maar verwacht ook geen rammelbakje. Elke Ka+ is gebouwd voor de Europese markt en kwalitatief op ons 'hogere niveau' gebracht. Verwacht wel simpele techniek. De eenvoudige benzinemotor doet het werk. Maar de klassieke Ka was onderhuids ook al antiek. Zo zet de Ka+ toch een Ka-traditie voort.


Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden