De jaren zestig komen je in alle hevigheid tegemoet in het Haagse Gemeentemuseum.

In het Gemeentemuseum in Den Haag is het vroeg in de ochtend al een swingende boel. Een paar medewerkers van het museum staan te dansen op de muziek van Chubby Checker, de legendarische ’mister Twist’. Even later wordt meegezongen met Bob Dylans ’The Times They Are a-changin’... en muziek van The Beatles. De Sixties herleven in het Gemeentemuseum en niet alleen de medewerkers genieten daar zichtbaar van. Als even later de deuren opengaan voor het publiek, zit meteen het filmzaaltje vol waar een stortvloed aan beelden en muziek de bezoekers terugvoert naar de sfeer van de jaren zestig, toen alles anders werd in Nederland.

’Sixties!’ staat deze week centraal in een nieuwe aflevering van Trouw-tv

Met de tentoonstelling ’Sixties!’ heeft het Gemeentemuseum Den Haag, afgaand op de toeloop en reacties, een gevoelige snaar geraakt. En dat niet alleen bij de generatie die dit decennium bewust heeft meegemaakt, maar ook bij degenen die het allemaal van horen zeggen hebben. Het museum was aanvankelijk van plan om een beeld te schetsen van de kunst in de sixties, maar kwam daarop terug omdat die niet los gezien kan worden van de grote maatschappelijke veranderingen die toen plaatsvonden. Het resultaat is een tentoonstelling die door de combinatie van kunst, mode, films, journaalbeelden, foto’s, design en muziek ook aantrekkelijk is voor mensen die nooit naar een kunstmuseum gaan.

De explosie van gebeurtenissen in de jaren zestig – van de studentenopstanden, de moord op president John F. Kennedy en de Vietnam-oorlog tot de seksuele revolutie, de minirok en de omwentelingen die zich voltrokken in de kunst en muziek – is letterlijk zicht- en hoorbaar in het museum. Je wordt bij wijze van spreken verpletterd door de hoeveelheid en verschillende soorten kunst die dit tijdperk heeft voortgebracht. Veel beroemde namen zijn vertegenwoordigd, zoals die van Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Richard Hamilton, Donald Judd, Christo, Constant, Daan van Golden en Jan Schoonhoven. Hun werk wordt gecombineerd met onder meer meubels van ontwerper Martin Visser, foto’s van Ed van der Elsken en Gerard Fieret, kledingontwerpen van Yves Saint Laurent en Pierre Cardin, en schoenen van Jan Jansen. Daar komen dan nog de Polygoon-journaals bij van belangrijke gebeurtenissen, voorlichtingsfilmpjes van de NVSH, voetbalwedstrijden en uiteraard de muziek uit die tijd. Dit alles om het jaren-zestiggevoel op te roepen en daarin is het museum met deze caleidoscopische presentatie goed geslaagd.

Moeiteloos keer je terug in de tijd van de Puch-brommer, nozems en hippies, lange haren, minirokken, pop-artkunst, de eerste mens op de maan, Jimi Hendrix en Karel (’Ik rotzooi maar wat an’) Appel. Maar tegelijkertijd realiseer je je ook voortdurend dat het allemaal al weer bijna een halve eeuw achter ons ligt. Veel dingen die toen grote onrust en deining veroorzaakten, zijn allang geaccepteerd. Dat we ons daar toen zo druk om hebben gemaakt...

Maar er zijn ook genoeg zaken die nog superactueel zijn, zoals de protesten tegen de buitenlandpolitiek van Amerika. Toen ging het om Vietnam, nu om Irak. En de dochter van Martin Luther King voert dezelfde strijd als haar vader in de jaren zestig voor zijn gedroomde samenleving waarin huidskleur en ras geen rol spelen. En sommige dingen komen gewoon terug. Neem nou die jurkjes met geometrische motieven, die toen zo populair waren. Ze hangen nu ook weer in de rekken bij Hennes & Mauritz, al lijken de oude modellen wel wat slanker gesneden. Ongetwijfeld had dat te maken met de invloed van Twiggy, een graatmager supermodel. Maar ook met het feit dat jonge vrouwen toen minder kampten met overgewicht dan nu.

De expositie plaatst het begin van de sixties in 1958 en het einde in 1973. Conservator Hans Janssen vond de val van het kabinet-Drees een goed beginmoment, omdat daarmee een einde kwam aan de periode van naoorlogse matigheid.

Met de komst van een nieuwe rooms-rode regering brak ook een periode van economische bloei aan. De vanuit Amerika geïmporteerde cultuur van beatniks, jazz, rock-’n- roll en abstract expressionisme leidde er ook toe dat de jeugd, die daarvóór geen factor was, haar stempel ging drukken op allerlei ontwikkelingen. De oliecrisis in 1973, het jaar waarin premier Joop den Uyl zei dat het nooit meer zou worden zoals het was geweest, markeert volgens Janssen de afsluiting van de roerige periode waarin alles anders werd in Nederland.

Sixties! Kunst, mode, design, film en fotografie, t/m 29 april in Gemeentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, www.gemeentemuseum.nl

’Sixties!’ staat deze week ook centraal in een nieuwe aflevering van Trouw-tv. Wim van Krimpen, directeur van het Haagse Gemeentemuseum, haalt al wandelend over de tentoonstellingen herinneringen op aan onder andere Jimi Hendrix en het legendarische popfestival van Kralingen. Te zien op trouw.nl/trouwtv.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden