Virtuele Iftar

De ‘ivtar’ is virtueel en vegetarisch

Iftarmaaltijd bij Dimple Sokartara (R), haar moeder, zusje en broertje. Via Zoom zijn er nog meer mensen virtueel aanwezig bij het verbreken van het vasten.Beeld Olaf Kraak

Een kort, pingelend geluidje, en er verschijnt een nieuw gezicht op het scherm. Iets na zessen op zaterdagavond telt Dimple Sokartara (27) vanaf de bank in Hoofddorp het aantal deelnemers dat intussen is binnengekomen bij de videoverbinding. “28”, telt ze. “Laten we beginnen.” Nu de door haar georganiseerde ivtar – een iftar, maar dan met de ‘v’ van vegetarisch – vanwege het coronavirus niet in het echt kan plaatsvinden, doen ze het zo. “En de ‘v’ kan dan mooi staan voor ‘virtueel’.”

Met het idee van een vegetarische iftar belandden de jonge Indonesische moslims vorig jaar op de zevende plaats tussen de burgerinitiatieven in de Duurzame 100 van Trouw. “Zijn we nog altijd supertrots op”, zegt medeorganisator ­Fitria Jelyta, die zich in haar woonplaats Almere bevindt. Zij praat de virtuele bijeenkomst als een geroutineerd presentatrice aan elkaar.

Duurzame tips en vegetarische recepten

Allebei dragen ze een groene badge in de vorm van een blaadje met het woord ‘ivtar’. Dimple heeft die van haar aan een batik-sjaaltje gespeld. Via Facebook en Instagram hebben ze de afgelopen weken tips uitgewisseld voor duurzaamheid in de ramadan en deelden ze recepten voor vegetarische gerechten. Des te groter is de verbazing als tijdens het voorstelrondje blijkt dat een van de deelnemers gehaktballen aan het rollen is. Ze zijn bestemd voor de toko die ze runt, legt ze uit. “Okee, okee”, zegt Fitria.

Het gesprek komt algauw op hoe anders deze ramadan is door het coronavirus. Van haar moeder leerde Asri Prasadani (27) uit Amsterdam dat de ramadan ook een tijd is om rustiger aan te doen – daarom sluiten in Indonesië de winkels eerder. “Nu de economie ook half stilligt door corona, is het alsof iedereen aan het vasten is, op een bepaalde manier. Dat vind ik wel heel bijzonder om mee te maken.”

Dimple Sokartara (R), haar moeder, zusje en broertje, bidden voor de Iftarmaaltijd. Via Zoom zijn er nog meer mensen virtueel aanwezig bij het verbreken van het vasten.Beeld Olaf Kraak

Er wordt instemmend geknikt vanachter de laptops. Maar Nassima Elidrissi (40) uit Schiedam vindt deze tijd ook zwaar. “Ik ben alleen thuis. In het begin vond ik het heel moeilijk, het was emotioneel. Juist dan mis ik het avondgebed gewoon. Ik wil wel doorstreven in mijn geloof, maar het is lastig. Ik moet mezelf echt pushen om dingen te doen.” Van deze virtuele bijeenkomst knapt ze op, lacht ze. “Ja, ik krijg meteen weer energie nu ik jullie zie en dit meemaak.”

Avondgebed

Dan is het tijd voor een praatje van Rudy van der Aar, projectmedewerker bij La Galigo, een stichting die ijvert voor een duurzaam boslandbouwsysteem voor cocoaboeren in Indonesië, waar donaties aan zijn gedaan. Hij pakt er een boek bij van tafel dat hem inspireert, over de islam en duurzaamheid. “Je kent toch de uitspraak: ‘de hele aarde is een moskee’? Als het gaat om de moskee doen we altijd ons best om die schoon te houden, omdat het een heilige plaats is. Zo zouden we de aarde ook meer moeten behandelen.”

Geduld

Om negen uur komen ze nog eens samen, om daadwerkelijk samen het vasten te verbreken met de iftarmaaltijd. Een van de deelnemers steekt voor de grap zijn gezicht bijna in een ovenschotel, alsof hij uitgehongerd is. Iemand die videobelt vanuit een lege moskee in Badhoevedorp zal het juiste moment aangeven waarop er weer gegeten mag worden. Tenminste, als de internetverbinding het blijft doen, want die is er niet al te sterk. Jelyta: “Nou, een speerpunt van de ramadan is dat je je geduld bewaart, dus het kan geen kwaad als we dat moeten oefenen”.

Maar als het zo ver is, en de gebedsoproeper een zangerig “Allahu Akbar” aanheft, houdt de internetverbinding het gewoon vol. “Salaam alaikum, eet smakelijk”, zegt Fitria. De een stopt meteen een dadel in de mond of neemt een slok water. De ander vouwt eerst de handen voor een kort gebed. Dimple laat de gerechten zien die bij haar thuis op tafel staan. Gado gado, bananennotencake, druiven, Marokkaanse honingkoekjes. “En we hebben ook een duivelse sambal”, lacht ze, “die misschien niet op tafel hoort in de maand ramadan”.

Lees ook:

Ramadan gaat meer om bezinning dan om wel of niet eten, zeggen deze jonge moslims

Het is Suikerfeest 2019, het einde van de ramadan. Meer dan om het wel of niet eten, gaat het tijdens de vastenmaand om bezinning, zeggen vier jonge moslims. Slot van een tweeluik over de spirituele kant van de ramadan: de terugblik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden