De Italiaanse connectie van Gelderland

Eerst hier nog maar even terugkomen op het debuut-debacle van Eva-Maria Westbroek vorige week in de Metropolitan Opera in New York. Zij moest midden in de opera opgeven wegens ziekte. Nog nooit zo veel reacties gehad op een artikel als juist op dat. Veel meer respons waarschijnlijk dan wanneer Westbroek - zoals meestal haar gewoonte is - een briljante avond had gehad en ze de New Yorkers op de stoelen had gekregen. Pech en tegenslag is 'lekker', zo blijkt maar weer; ook in dit soort verhalen is sprake van ramptoerisme.

Veel mensen wilden weten wat Westbroek nou eigenlijk had gehad. Niet dat men daar in New York nou zo geheimzinnig over deed, maar ik weet het niet. Diva's zijn ook maar gewoon mensen die buikloop, migraine, kiespijn of andersoortige malaise kunnen krijgen - zelfs, of juist op dit soort belangrijke momenten. Inmiddels kwam uit New York wel het bericht dat Westbroek tijdens de tweede voorstelling gewoon gezongen heeft en dus gelukkig hersteld is.

En verder kwam deze week uit Gelderland het heuglijke nieuws dat er een nieuwe chef-dirigent gevonden was voor Het Gelders Orkest. Een Italiaan nog wel! Groot was destijds de verrassing toen het nog net niet koninklijke Concertgebouworkest Riccardo Chailly als opvolger aanwees voor Bernard Haitink. In sommige kringen stak men het afgrijzen over deze benoeming niet onder stoelen of banken. Hoe kon een Italiaan - inwoner van een operaland! - nou de traditionele Centraal-Europese klassieke muziektraditie van Beethoven, Brahms, Bruckner en Mahler staande houden? Men vergat voor het gemak dat veel van de grote jongens op dit gebied uit Italië stamden: Arturo Toscanini, Vittorio Gui, Carlo Maria Giulini, Victor de Sabata, Guido Cantelli, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Giuseppe Sinopoli.

Die tijden zijn gelukkig voorbij. Bovendien heeft Het Gelders Orkest al eerder succesvolle connecties gehad met een semi-Italiaan: Roberto Benzi. Benzi werd geboren in Marseille, maar zijn ouders waren rasechte Italianen. Jarenlang was Benzi succesvol chef-dirigent in Gelderland en hij deed Brahms prachtig.

Nieuwkomer Antonello Manacorda is een jonge veertiger, geboren in Turijn en opgeleid als violist (onder anderen bij Herman Krebbers). Met Het Gelders Orkest deed hij al Schumann, Beethoven, Sibelius, Bruckner en Bartók. Hij begint zijn chefschap met de Zevende van Mahler, Stravinsky's 'Petroesjka' en Berlioz 'Symphonie fantastique'. Als concertmeester werkte hij in het mede door hem zelf opgerichte Mahler Chamber Orchestra samen met Claudio Abbado. Ik geloof dat ze in Gelderland met Manacorda een meer dan interessante Italiaan benoemd hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden