Interview

'De intimiteit van kamermuziek zit in me'

Harriet Krijgh Beeld RV

Celliste Harriet Krijgh is de opvolgster van Janine Jansen als artistiek leider van het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht. Vandaag gaat de eerste editie onder haar hoede van start.

Dat Janine mij vroeg om haar rol als artistiek leider van het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht over te nemen, vind ik een enorme eer", zegt celliste Harriet Krijgh. "Ik was zeer geraakt door haar verzoek en ik wist direct dat ik het wilde doen. In deze stad, op deze plek, TivoliVredenburg, heb ik voetstappen liggen. Als kind kwam ik al in de Grote Zaal, met mijn ouders. We hebben de meest bijzondere concerten meegemaakt."

Daags voor de start van het breed geprogrammeerde festival zit Harriet Krijgh (Doorn, 1991) midden in de drukte van vele voorbereidingen. En dat terwijl ze nog geen vierentwintig uur eerder is teruggekomen van een buitenlandse concertreeks. Nog even een korte fotoshoot tussendoor, ook voor het festival. Krijgh oogt ontspannen. "Een dergelijk evenement organiseren is iets waarbij ik me sterk voel, ik schiet er allerminst van in de stress - ik moet eerder goed opletten dat ik genoeg kan studeren, ik speel in veel programma's in Utrecht mee."

Krijgh heeft dan ook al een aantal jaren ervaring: in 2012 richtte ze in het Oostenrijkse Burg Feistritz een eigen festival op, dat iedere zomer plaatsvindt. Ze nodigt er bevriende musici uit om een paar dagen kamermuziek te komen maken. Vereisten: topniveau, een absoluut hart voor de kamermuziek en geen sterallures. Een aantal van de musici die ze in de loop der jaren om zich heen heeft verzameld zal zich ook melden in Utrecht, onder hen violiste Baiba Skride, pianiste Magda Amara en klarinettist Daniel Ottensamer.

Wenen en Laren

Dat Krijgh in Oostenrijk iets op poten zette, is niet verwonderlijk. Op haar veertiende verliet ze het ouderlijk nest om in Wenen te gaan studeren - van de jongtalentklas aan het Utrechts conservatorium werd ze opgenomen in de lespraktijk van Lilia Schulz-Bayrova. Van daaruit bouwde ze aan een internationale carrière. Ons land deed ze slechts af en toe aan met haar cello, zoals in 2012, toen ze de eerste prijs won op het Nationaal Cello Concours.

Maar de komende tijd ziet de agenda van Krijgh er vrij Nederlands uit. Verlaat ze Wenen? "Absoluut niet, in die stad wil ik mijn hele leven een plekje houden. Maar ik heb onlangs ook een eigen stek gevonden in Laren, daar wil ik tussen de concertreizen door thuiskomen. Met Nederland voel ik me zeer nauw verbonden, ook muzikaal, ondanks mijn Weense jaren. Mijn wortels liggen hier, ik ben dolgelukkig dat ik er nu een eigen thuisbasis heb. En de rust van Laren is heerlijk. De vogels horen fluiten in een ontspannen omgeving na een uitgebreide en hectische tournee is weldadig.

"Het heeft me goed gedaan dat ik me heb kunnen ontwikkelen in het buitenland. De hoeveelheid aan indrukken die op me af is gekomen in de historische cultuurstad Wenen is enorm. Voor mij geldt - voor iedereen is dat natuurlijk anders - dat ik me door mijn ontwikkeling in twee landen rijker voel, als mens én in mijn vak."

Powerhouse op het podium

Het internationale karakter van Krijghs muziekvriendenkring komt van pas in Utrecht, het vijfdaagse festival is met nadruk internationaal. "Dat is een van de dingen die Janine altijd erg belangrijk heeft gevonden: musici van over de hele wereld samenbrengen. Onze muzikale wegen kruisten elkaar al gedeeltelijk, maar we hadden nog nooit samengespeeld voordat ze mij vroeg het stokje van haar over te nemen. Janine is een powerhouse op het podium, ze geeft álles. Daar kan ik me goed in vinden, ze is enorm inspirerend en ze raakt haar publiek. En is dat niet wat we nastreven als we muziek maken?"

Parel

"Het geheim van een een goed festival is een fantastische groep met musici die naadloos aanvoelen hoe je met elkaar de muziek op een hoger plan tilt. Ik ben blij en dankbaar dat het gelukt is deze goede musici bij elkaar krijgen, ik ben overtuigd van hun kwaliteit en integriteit. En natuurlijk is een goede organisatie van belang. Deze factoren hebben onder Janines leiding het festival tot de parel gemaakt die we kennen. Ik wil daar eigenlijk niets aan veranderen, ik hoop dat de bezoekers blijven herkennen wat het festival de afgelopen dertien jaar geweest is, en dat er meer mensen nieuwsgierig worden naar wat er in Utrecht gebeurt op deze dagen.

"Natuurlijk heb ik plannen, zoals ieder jaar een componist een opdracht geven om zo een wereldpremière tot klinken te kunnen brengen, en misschien in de toekomst iets met dans of een andere kunstvorm invoegen. Maar de bestaande elementen waaruit het Utrechtse festival bestaat, van kerkenmarathon tot fietstocht, zijn allemaal bijzonder."

De opdrachtcompositie in Krijghs eerste Utrechtse jaar is van Johanna Doderer, een Oostenrijkse componiste. Van haar klinkt tijdens het openingsconcert 'Like the sun II'. "Wat ik zeker wilde bij de start is samenspelen met Janine", zegt Krijgh resoluut. "Vorig jaar zaten we samen op het podium bij haar slotconcert, en voor mij is de cirkel rond wanneer ze erbij is tijdens de opening."

"Kamermuziek inspireert me enorm. Ik speel veel soloconcerten, maar voor bijna de helft van het jaar is mijn agenda gevuld met kamermuziek. Vroeger thuis was het onderdeel van het dagelijks leven om in kleine kring muziek te maken. We leerden niet een instrument bespelen om musicus te worden, het hoorde er gewoon bij, net als sporten en naar school gaan. Er zat totaal geen druk achter.

"De intimiteit waarmee je te maken hebt als je kamermuziek maakt, zit in me. Het directe contact dat je met je medespelers hebt vind ik prettig en boeiend: luisteren naar wat iemand wil, hoe hij iets wil spelen en met je wil communiceren via zijn instrument. De intimiteit geef je door aan het publiek, je nodigt de luisteraar uit om met jou mee op reis te gaan. Als het goed is komen ze de zaal anders uit dan ze erin gingen."

Het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht loopt van 28 juni t/m 2 juli. Het volledige programma is te vinden op: www.kamermuziekfestival.nl

Tips van Harriet Krijgh

Woensdag 28 juni:

Openingsconcert: Harriet Krijgh, Janine Jansen en vele anderen delen het podium van de Grote Zaal in TivoliVredenburg. Op het programma Brahms' Eerste pianokwartet, Korngolds Suite voor piano linkerhand en strijkers en een wereldpremière van Johanna Doderer: 'like the sun II'.

Zaterdag 1 juli:

Wenen staat centraal, de stad waar Harriet Krijgh lang heeft gewoond. Deze dag klinkt er muziek van Froberger, Brahms, Mozart en Schubert. Tijdens het avondconcert treedt Daniel Ottensamer aan in Brahms' Klarinetkwintet en staat muziek van Josef Strauss op de lessenaars. Ook wordt er schnitzel en apfelstrudl geserveerd in de Biergarten.

Zondag 2 juli:

Het slotconcert wordt in Krijghs eigen woorden een vuurwerkafsluiting met Hongaarse dansen van Brahms en de Roemeense dansen van Bartók. Klarinettist Martin Fröst komt klezmermuziek spelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden