De internetter blijft ook in 2007 ’persoon van het jaar’

Hoera. Het Amerikaanse Time Magazine riep u vlak voor Kerst uit tot persoon van het jaar. Omdat u, met al dat gesurf in de baas z’n tijd, zo lekker bijdraagt aan de ongeremde groei van het ’meest democratische massamedium’ aller tijden. En één ding kunnen we alvast verklappen: u maakt grote kans om in 2007 wederom persoon van het jaar te worden.

Waarom? Omdat allerlei internet-goeroe’s voorspellen dat de bijdragen van burgers aan het wereldwijde web nog sterker zullen groeien dan voorheen. Deze user generated content (door gebruikers gegenereerde inhoud) was, is èn wordt het helemaal. Iedereen lijkt tegenwoordig een weblogje te hebben of een profiel op sites als Myspace of Hyves. Dat 99 procent van die blogjes en profielen amper bekeken wordt, lijkt minder relevant.

Nee, we gaan nog even door met dagboekjes tikken, vriendennetwerken aanleggen en videofilmpjes maken. Het bedrijf Isobar Global voorspelt dat al die huiskamervideo-amateurs zich zullen toeleggen op professioneler gemaakte filmpjes, compleet met effecten en video-hyperlinks, geholpen door gebruiksvriendelijke montage-software.

Maar goed: daar zitten we blijkens het afgelopen jaar dus helemaal niet op te wachten. Want in al het videogeweld op internet, komt maar spaarzaam een huisgemaakt kunststukje bovendrijven als meest gedownloade filmpje.

Nee, we zijn nog immer belust op vage filmpjes met (semi-)beroemdheden die zich seksueel te buiten gaan of op andere manieren flippen. Neem rapper Lange Frans die een ijsblokjesgooier op z’n falie geeft. Of de keeper van ADO Den Haag, die kinky seks heeft met zijn (inmiddels ex-)vriendin.

Ook internationaal (lees: in de VS) zijn het beroemdheden die de klok slaan. Volgens de Viral Video Chart, een hitlijst van internetvideo’s, staat Britney Spears glansrijk bovenaan. In een wat merkwaardig filmpje van ruim drie minuten zien we Britney stoned, dronken of allebei. Al boerend filosofeert ze over de last van beroemd zijn. De rest van de hitlijst wordt gedomineerd door Paris Hilton. Ze zingt ’Happy Birthday’ voor playboy-icoon Hugh Hefner, we zien haar overstuur na een aanrijding en ze wordt door collega-bimbo Lindsey Lohan uitgescholden voor ’kut’.

In de krochten van het internet ploegen de amateurs voort met hun filmpjes, die niemand ooit zal aanschouwen. Ook al worden er het komende jaar meer effecten aan toegevoegd. Ook al gaan mensen wat netter monteren. Ook al is het niet allemaal meer van het niveau ’trillerige webcam’. Vergelijk het met de muziekindustrie: tussen de miljoenen bandjes die op deze aardkloot zwoegen, wordt af en toe iets moois ontdekt. Dat geldt voor internet ook. üls je serie of filmpje ontdekt wordt door de mainstream, dan heb je grote kans op een baantje of contract bij een media-conglomeraat.

Dat de voorspellers er niet ver naast zullen zitten wat betreft de verdere opmars van user generated content, lijkt een uitgemaakte zaak. Wie de top tien over 2006 van Google-zoekopdrachten bekijkt, ziet daar sites als Wikipedia, Myspace en Metacafé opduiken. Bebo, een vriendennetwerk dat vooral in de VS populair is, staat bovenaan. Ze hebben al 22 miljoen leden, maar het schijnt dat elke seconde vijf nieuwe leden aankloppen. Allemaal voor hun eigen stukje internet, waar ze veelal in eenzaamheid zullen wegkwijnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden