De internet-samenleving redt zich ook wel als de postbode op maandag thuisblijft

Beeld ANP Communique

De maandagkrant wordt nog gewoon thuisbezorgd, de post straks niet meer. PostNL wil van de verplichte maandagronde af. Staatssecretaris Bleker (economische zaken) honoreert die wens door het aantal wettelijk verplichte bezorgdagen terug te brengen van zes naar vijf.

Dat is een logische stap. Het aantal brieven slonk vorig jaar met meer dan zeven procent. Het 'boemeltje' van de post is ingehaald, communicatie is secondenwerk geworden. En slechts een paar magere procenten van de overblijvende brieven worden op maandag bezorgd. Dat laatste heeft Bleker nog eens door telecomwaakhond Opta laten uitzoeken, op verzoek van de Tweede Kamer.

Soms zijn er goede argumenten om publieke dienstverlening in stand te houden, ook al wordt er weinig gebruik gemaakt. Zo kunnen overheden bij vervoerders afdwingen dat ze bijna lege bussen om het uur naar dorpen in krimpgebieden laten rijden, omdat die dorpen anders nog onaantrekkelijker worden.

Een dergelijk algemeen belang speelt niet voor de maandagpost. Veruit de meeste brieven kunnen best een dagje wachten. Voor rouwkaarten en medische brieven geldt dat niet, en daarvoor maakt PostNL dan ook een uitzondering. Als maandagse bezorging van deze spoedpost gewaarborgd is, hoeft de overheid PostNL niet te dwingen elke maandag tot in elke uithoek van Nederland paraat te staan voor die paar andere brieven.

Zodoende zit de PostNL-bezorger straks op de eerste werkdag van de week thuis. Zijn collega's van de vele, goed draaiende pakketdiensten rukken wel uit. Zij leveren de internetbestellingen van het weekeinde af, want de consument wil al zijn zaakjes in een handomdraai regelen, of het nu gaat om verjaardagswensen of kledingaankopen. Daar past de dienstverlening zich soepel op aan: geen post meer op maandag, wel pakketjes.

In principe is daar niet zoveel mee mis. Natuurlijk, tot in de jaren zestig kwam de postbode twee keer per dag langs en maakte hij misschien ook nog tijd voor een praatje. Maar Facebook-communicatie is ook communicatie. En internetbedrijven zijn ook bedrijven.

Neemt niet weg dat de wereld erdoor verandert, en dat consumenten zich daar best eens op mogen bezinnen. Terwijl het aantal internetverkopen blijft groeien, neemt in winkelgebieden de leegstand snel toe. En terwijl de postbezorging verder afkalft, smaken steeds minder mensen het genoegen van een handgeschreven brief op de mat. Desnoods op dinsdag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden