'De ideeën vlogen in 't rond'

Met een nieuwe plaat en een nieuwe bezetting begint de Britse band Editors aan een nieuw hoofdstuk. Zanger Tom Smith: 'Ik voel me zekerder en durf openhartiger te zijn.'

Eerst waren er vier, toen drie en nu vijf. De Britse band Editors heeft de afgelopen jaren ingrijpende personele wijzigingen ondergaan. Gitarist Chris Urbanowicz verliet vorig jaar de groep wegens creatieve meningsverschillen en inmiddels zijn de jonkies Justin Lockey en Elliott Williams aangeschoven.

Op het vierde Editors-album kunnen de fans voor het eerst horen hoe de band zonder Urbanowicz klinkt: anders maar toch hetzelfde. Als we zanger Tom Smith en bassist Russell Leetchen in een Amsterdams hotel spreken, doen de muzikanten hun uiterste best zich zo diplomatiek mogelijk uit te laten over het vertrek van Urbanowicz. Gaandeweg het gesprek wordt echter steeds duidelijker dat het vertrek van de gitarist een grote opluchting was. "Onze breuk met Chris was niet zo zwartwit als sommige mensen denken", legt Smith uit. "Chris had een nauwere opvatting over de muziek die hij wilde maken dan wij. Op een gegeven moment werd het steeds moeilijker om samen songs te schrijven. Het was niet dat we ruzie hadden of tegen elkaar schreeuwden, maar de songs werden steeds minder. Tot we op het punt kwamen dat we ons realiseerden dat het alleen zou werken als Chris wegging."

Na het vertrek van Urbanowicz brak een spannende tijd aan voor de resterende bandleden. Doorgaan of de band opheffen? Uiteindelijk besloten de muzikanten toch door te gaan onder de naam Editors en werden de jonge muzikanten Lockey en Williams aan de band toegevoegd.

Terugblikkend constateert Smith dat de personele wijzigingen de werkwijze van de groep ingrijpend hebben veranderd. "We voelden ons opgelucht en bevrijd. Opeens vlogen de ideeën in de rondte en waren we weer aan het scheppen. Bovendien hebben alle bandleden nu een grotere vinger in de pap en voelen de oorspronkelijke bandleden meer vrijheid om suggesties aan te dragen. Nee, het is niet zo dat de stem van de oorspronkelijke leden zwaarder weegt. Ze zouden ook niet met me willen werken als ik me als een dictator opstelde. Natuurlijk heb ik als zanger en songschrijver wel een belangrijke stem als het op de teksten en de vocale melodieën aankomt. Maar we vragen de nieuwe leden juist nadrukkelijk om hun ideeën. Vooral aan iemand die zijn brein niet uit kan zetten als Justin. Hij heeft steeds weer ideeën, voor een app of voor een sountrack."

Leetchen vult aan: "Met Chris kon het alleen op zijn manier. Maar nu kon Ed Lay bijvoorbeeld op een andere manier drummen en hebben we veel meer discussie over hoe we een nummer gaan aanpakken. De nieuwe plaat is nog steeds een Editors-album, maar met een boel nieuwe dingen. Zo hebben we meer langzame nummers opgenomen en is de sound minder vol."

Dolly Parton in de studio
Dat het nieuwe album 'The Weight of Your Love' anders klinkt dan zijn voorgangers heeft ook te maken met de keuze op de plaat op te nemen in Nashville. Leetchen: "We wilden altijd al eens een plaat opnemen in de Verenigde Staten, omdat veel van onze muzikale helden Amerikanen zijn." Smith: "Maar ook gewoon omdat het voor mij als Brit een jongensdroom was om in Nashville een plaat te maken. We hebben in Nashville een huis in een buitenwijk gehuurd en persten ons elke dag met z'n vijven in de auto om naar de studio te gaan. Die tijd heeft ons dichter bij elkaar gebracht. Wat we ook bijzonder vonden was dat je je in Nashville heel sterk verbonden voelt met de Amerikaanse muziekgeschiedenis. De dag nadat we vertrokken waren, was Dolly Parton in dezelfde studio!"

Niet dat 'The Weight of Your Love' een Americana-album is geworden. In sommige songs is een lichte Amerikaanse invloed te horen, zoals op 'The Phone Book' en het aan Bruce Springsteen refererende 'Nothing'. De belangrijkste verandering is vooral dat na wat experimenten met elektronica de band nu weer terug is bij een gitaargedreven sound, met als resultaat een plaat vol dramatische en sfeervolle indierock. Bovendien zijn de songs volgens Tom Smith ook directer geworden. "Op de vorige cd 'In This Light and on This Evening' waren de songs wat nevelig. Deze keer hebben we alle overbodige rommel opgeruimd zodat de nummers ruimtelijker klinken."

Ook qua teksten zijn de songs volgens de Editors-voorman opener geworden. "Alle nummers gaan over de liefde, zonder liefdesliedjes te zijn. Ik ben op een punt in mijn carrière en leven gekomen dat ik het fijn vind om een onderwerp als de liefde vanuit verschillende invalshoeken te verkennen. Mijn teksten zijn nog niet eerder zo direct geweest. De jongere Tom zou bang geweest zijn zo openlijk over de liefde te schrijven. Op de eerste drie albums waren mijn teksten daardoor vaak cryptisch en raadselachtig. Maar als dertiger voel ik me zekerder en durf ik openhartiger te zijn."

De band treedt op 8 juli op in de Gashouder in Amsterdam, op het Lowlands-festival in Biddinghuizen van 16 tot en met 18 augustus en op 24 oktober in de Ziggo Dome in Amsterdam.

Editors: midden Tom Smith en tweede van rechts Russell Leetchen.

Het album 'The Weight of Your Love' van Editors is verschenen op het PIAS-label.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden