De Huishoudbeurs gaat interactief

Ze zijn er nog wel, de demonstraties van ongelooflijkheden. “Dit is ideáál mensen...”, roept de demonstratrice van de packstripper terwijl ze een moderne versie van de flessenschraper laat zien. “Onmisbaar in ieder huishouden.” In de ogen van de omstanders lees je de vertwijfeling: een pak joghurt leegknijpen doe je toch gewoon met je handen? Of zou dat toch handiger gaan met zo'n plastic ding?

Maar dan, om de hoek in de Zuidhal wordt de bezoeker ineens gefrappeerd door iets dat echt nog nooit vertoond is op de huishoudbeurs. Het begint met een Amerikaanse diner, waar je op het eerste gezicht gewoon koffie met een donut kunt bestellen. Maar op de bar staan computers die televisiebeelden vertonen. En op alle café-tafels zijn computers geplaatst waarop je naar hartelust kunt experimenteren met Internet. Vier computers - én een instructeur - per tafel maken dat je nu eindelijk eens op je gemak kunt uitvinden wat dat precies is: Internet. “Natuurlijk horen computers thuis op de huishoudbeurs”, zegt de organisator van dit Cyber-café, een distributeur van onder andere Apple-computers. “Een computer is in het gemiddelde huishouden op het ogenblik nog vooral leuk voor de kinderen, maar dat duurt niet lang meer. Thuisbankieren, bestellingen plaatsen, maar ook televisie (pay-tv) kijken, faxen en telefoneren gaat straks allemaal via de computer.”

Hetzelfde beweert Philips in de twee enorme stands naast het Cyber-café, met dit belangrijke verschil: spelletjes spelen, films en cadeautjes bestellen en surfen op internet zal volgens het electronicabedrijf in de toekomst vooral plaatsvinden via de televisie in combinatie met CD-i. Computerbranche en CD-i-fabrikanten werken vanaf twee uitersten aan dezelfde ontwikkeling en het is de vraag van de toekomst welke van de twee het grote publiek voor zich zal winnen.

In het stikdonkere Electronic Circus van Philips, een ouderwetse circustent met zaagsel op de vloer, wordt ons de multimediale toekomst op een gruwelijk realistische manier voorgetoverd. Een wezen van een andere planeet, met zilveren laarzen en een helm op, vertelt aan de hand van beelden op vier grote projectieschermen hoe een breedbeeldtelevisie straks het middelpunt is van zowel kinder- als huiskamer. Twee jongetjes zitten op kussens voor zo'n supertelevisie. Zegt de een heel keurig tegen de ander: 'Mag ik er even bij'? Hij pakt het electronisch pistool van zijn vriendje over en schiet een cowboy neer, die je vervolgens op het beeldscherm in close up ziet sterven. Spelletje van de toekomst. Zus ligt ondertussen op de bank in de huiskamer en bedenkt ineens dat ze morgen een jaar verkering heeft met Maarten. 'Ik denk dat ik even iets via de telekadolijn bestel. Dan wordt het morgen bij hem bezorgd. Hij houdt van verrassingen.' Vader en moeder overleggen welke film ze vanavond op hun tv zullen bestellen. Op teletekst zie je het aanbod van die avond: 'Dressed to kill, ¿7,50'. Het bedrag vinden ze ongetwijfeld automatisch terug op hun telefoonrekening.

Naast het Electronic circus heeft Philips een soort amusementshal ingericht, maar dan met CD-i's. Op minstens twintig zuilen kunnen bezoekers zelf experimenteren: wat kun je doen met een CD-i over Ajax, over wijn, met een speelfilm, of een spelletje? Onder aan iedere zuil is een kinderzitje gemaakt, waar de allerkleinsten hun eigen - educatieve - CD-i-spelletjes kunnen spelen.

Philips heeft tenslotte ook gedacht aan degenen die nog niet toe zijn aan het zelf hanteren van de knoppen. Drie huiskamers zijn nagebootst waar je languit op de bank kunt. En dan laat je gewoon de wonderen voltrekken door een oude vertrouwde standwerker. “Een beeldband televisie met Dolby-prologic, mensen... onmisbaar in ieder huishouden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden