DE HOND

Opiniepeiler Maurice de Hond heeft al zijn ziel en zaligheid gegooid in het Internet, dat volgens hem het medium van de toekomst is. Geen gelegenheid laat hij onbenut om zijn evangelie te verkondigen. Waarbij vooral de overheid en het onderwijs het moeten ontgelden, want die nemen de elektronische snelheid niet serieus.

ANITA LOWENHARDT

“Zo zei Hans van Breukhoven, van de cd-winkelketen Free Record Shop, in een reactie op mijn boek: 'Mensen zullen altijd naar de winkel komen'. Van een ondernemer van zijn statuur zou ik verwachten dat die openstaat voor nieuwe ontwikkelingen en met zijn kwaliteiten zou hij die heel goed kunnen gebruiken.”

“Onlangs was ik met een aantal ondernemers in het buitenland. Een van hen zei tegen mij: 'Jullie met je computers, ik ben groot geworden door communicatie'. 'Heeft u kinderen?', vroeg ik. Die had hij. 'En heeft u hen de afgelopen dagen al gesproken?' 'Nee, misschien dat ik vanavond even naar huis bel'. 'Ik heb', zei ik, 'een zoon van negentien met wie ik nu al zeven e-mails heb uitgewisseld'.”

Als voorbeeld van de ontwikkelingen op Internet noemt De Hond ook de 'virtuele supermarkt'. Na je eerste inkopen bij die Internet-winkel staan de volgende keer dat je die 'bezoekt', al je favoriete producten vooraan opgesteld. Op die manier creëer je de winkel van je keuze. “De gevolgen daarvan begrijpen we nu nog niet eens, die gaan de huidige menselijke fantasie te boven.”

Om zijn woorden te illustreren haalt hij zijn 'laptop' tevoorschijn en toont 'PointCast Network', “dat zichzelf” zegt hij, “het netwerk van de 21ste eeuw noemt.” Het is een prachtig vormgegeven digitale kabelkrant, maar dan eentje die je geheel kunt toesnijden op je hoogsteigen wensen. Zo kun je je met de weerkaarten beperken tot Europa en/of Amerika, elke buitenlandse krant lezen, of de laatste beursnoteringen volgen van alleen die bedrijven waarvan jij aandelen bezit.

“Als ik nu op Internet ga, kan ik 'live' een Amerikaans tv-programma bekijken en bedenk eens over drie jaar”, zegt De Hond enthousiast, “dan zie je 'live' de voetbalwedstrijd van je favoriete club, of een samenvatting daarvan. Iedereen in de omroep zou dit netwerk moeten zien. Laatst gaf ik een lezing voor tweehonderd omroepbonzen en ik vroeg wie van hen van 'PointCast Network' had gehoord. Dat waren er twee. Eén procent dus. Dat vind ik onverantwoord.”

“Ik zeg niet dat je hiermee de tv kunt vervangen, maar als je iets superieurs ter beschikking krijgt, gebruik je het. Sinds Teletekst bel ik Schiphol nooit meer voor de aankomsttijden van vliegtuigen, terwijl ik daarvoor het telefoonnummer uit m'n hoofd wist.”

“In het topmanagement van Wegener Arcade had twee jaar geleden vrijwel niemand een computer, nu hebben ze allemaal een laptop en zit iedereen op Internet. Ik heb hen zelf les gegeven. Het kan toch niet dat mensen in hun eigen vak niet op de hoogte zijn van wat daar speelt. Ik ben vaak verbaasd, soms geërgerd over hoe slecht bedrijven en onderwijsinstellingen op deze nieuwe ontwikkelingen inspelen. Terwijl het honderd procent zeker is dat zij zwaar geconfronteerd worden met de elektronische snelweg en het ook een intellectuele uitdaging zou moeten zijn je af te vragen wat dat betekent voor je eigen vakgebied.”

“Bij een lezing sprak voor mij eens een hoogleraar communicatie, die zei: 'Hoedt u voor experts die de toekomst voorspellen'. Ik opende met: 'Hiermee is alle gras voor mijn voeten weggemaaid', ging 'live' op Internet om de mogelijkheden te laten zien en eindigde met: 'Hoedt u voor experts die niet weten wat er vandaag de dag gebeurt'.”

“Neem de overheid. Die geeft miljarden uit aan de Betuwelijn en de uitbreiding van Schiphol, maar wil niet echt nadenken over nieuwe ontwikkelingen die minimaal van hetzelfde belang zijn. Op dit moment domineren Amerikaanse bedrijven de Internet-markt, maar als Nederland daar nog een rol in wil spelen, moeten wij iets doen dat elders niet gebeurt. Wij zijn een compact land, dus kunnen we hier een glasvezel-kabelnet aanleggen naar elk huis en bedrijf.”

“Dat vergt een investering van 15 miljard gulden, maar het effect zal zijn dat bedrijven en particuliere gebruikers veel eerder dan in andere landen tegen lage prijzen van de volwaardige elektronische snelweg gebruik kunnen maken. Als de rest van de wereld ook zo ver is, kunnen wij toeslaan en die ervaring ook internationaal exploiteren.”

De voetbalwedstrijd is nog steeds niet interessant, dus komt het gesprek op politiek en de Kamerverkiezingen van volgend jaar mei, waarvoor Maurice de Hond als vanouds voorspellingen en analyses op tv zal presenteren. Hij erkent grif dat hij er wel eens naast zit, zoals met zijn inschatting dat het paarse kabinet het niet zou uithouden tot mei 1998. “Maar dat 'paars' er zou komen, voorspelde ik gelukkig al ver voor de verkiezingen van '94.”

Een tweede paarse kabinet is volgens hem minder zeker. “In mijn taxatie ligt een kabinet PvdA-D66-CDA meer voor de hand. Hoe sterker de VVD uit de bus zal komen, des te kleiner de kans is dat ze in de regering komt, omdat de PvdA makkelijker met een kleiner CDA dan met een grotere VVD zal kunnen regeren en dan ook meer ministers kan leveren.”

“En als de VVD slim is, haalt ze de angel uit de verkiezingsstrijd door er niet op te hameren dat de grootste partij automatisch de minister-president levert. Daarvan zijn in de geschiedenis voorbeelden te over. In de strijd Kok-Bolkestein legt Bolkestein het namelijk af tegen Kok.”

Maurice de Hond kijkt verbijsterd naar het tv-scherm als Clarence Seedorf aanstalten maakt om de strafschop te nemen. En voorspelt dat hij mist. De oud-scheidsrechter in hem is weer even wakker en het gesprek komt op het voetbalgeweld. De oplossing is volgens hem simpel. “Laat bezoekende clubs geen supporters meer meenemen, maar zet voor hun een groot scherm neer in het eigen stadion. Gebruik de technologie die er is.” Zijn credo in een notendop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden