Weblog

De Hiriko, de leukste Witkar voor Amsterdam

De Baskische Hiriko, straks ook met Amsterdamse grachtenpanden als achtergrond? Beeld
De Baskische Hiriko, straks ook met Amsterdamse grachtenpanden als achtergrond?

Mocht u zich afvragen wat we straks met al die energie uit zonnepanelen gaan doen, dan heb ik hier misschien een antwoord: we stoppen haar onder meer in de leukste Witkar van de wereld.

Volgens mij moet Amsterdam per onmiddellijk verplicht worden om ze massaal aan te schaffen: de Hiriko. Elektrische stadsautootjes. Niet zomaar autootjes, maar opvouwbare autootjes. Kijk vooral naar de filmpjes erover op YouTube. Schitterende dingetjes.

Waarom moet Amsterdam ze kopen? Nou, omdat Amsterdammer Luud Schimmelpennink ze pakweg 45 jaar geleden al heeft bedacht. Op het vouwidee na dan. Witkar noemde Schimmelpennink ze. Bedoeld om de stad van luchtvervuilende bezineauto's te verlossen. De Witkar zou met zijn elektromotor geen lucht vervuilen en omdat je ze niet zou bezitten maar slechts per kilometer zou huren, waren er ook veel minder van nodig om iedereen in de stad heen en weer te laten karren.

Met de Witkar is het niets geworden. Amsterdam had er een stel en ook elders is nog een poging gewaagd het idee van de gemeenschappelijke auootjes te introduceren. Maar uiteindelijk werd de echte Witkar een pronkstuk voor het museum van mislukte bevliegingen.

Maar het idee is allesbehalve dood. Volgend jaar rolt uit een Spaanse fabriek de Hiriko, het Baskische woord voor stedelijk. De ultramoderne tweezitter is net als de Witkar bedoeld om in de stad te gebruiken. Het Spaanse idee is samen met de Amerikaanse technische universiteit MIT uitgewerkt en heeft inmiddels financiers gevonden. Dankzij de verbeterde accu- en elektromotortechniek zijn ze een stuk praktischer dan de oude Witkar. De vier wielen hebben elk een eigen ingebouwde motor, waardoor ze geheel onafhankelijk van elkaar gebruikt en gestuurd kunnen worden. De Hiriko kan daardoor rond de eigen as draaien, wat inparkeren ongekend simpel maakt. De mooiste truc is echter dat na het parkeren de voor- en achterwielen naar elkaar toe trekken en de cabine wat omhoog schuift. Er kunnen daardoor drie Hiriko's staan op de plek van één gemiddelde personenauto. Tegelijkertijd wordt hierdoor het in- en uitstappen, via de 'voorruit', makkelijker.

Ze staan straks overal voor het grijpen, zo is de bedoeling, en je kunt ze aan het eind van je rit ook nagenoeg overal achterlaten. Liefst bij een laadpaal natuurlijk, dat wel. En van laadpalen heeft Amsterdam er ondertussen al aardig wat; om het elektrisch leven te stimuleren. Dus een reden temeer voor een slimme Amsterdamse ondernemer om eens naar Baskenland af te reizen, zou ik zeggen.




De eerste Witkar maakt, in 1974, een rit door Amsterdam. Beeld Wikipedia
De eerste Witkar maakt, in 1974, een rit door Amsterdam.Beeld Wikipedia
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden