’De Hermitage maakt vrolijk’

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Een half jaar open en nu al 630.000 bezoekers. Hermitage-directeur Veen is blij verrast: „Er bestaat een oprechte belangstelling voor Rusland.”

Het is iets om trots op te zijn, en dat is hij dan ook ten volle. Ernst Veen, directeur van de Hermitage, windt er geen doekjes om vanuit zijn vakantiehuis in de Franse Bourgogne. Zijn museum aan de Amsterdamse Amstel heeft sinds de opening op 20 juni maar liefst 630.000 bezoekers getrokken. De rijen stonden tot om de hoek langs de Amstel.

In zijn stoutste dromen had hij dat niet durven hopen. „Het nieuwe gebouw en de openingstentoonstelling ’Aan het Russische Hof’ hebben een enorme aantrekkingskracht gehad op het publiek. Daar hebben we jarenlang stap voor stap aan gewerkt in voorbereidende tentoonstellingen in de eerste gebouwen van de Hermitage die opengingen en in de Nieuwe Kerk. Dat heeft duidelijk wortel geschoten. Er bestaat nu een oprechte belangstelling voor Rusland.”

Dat verklaart volgens Veen voor een deel de hoge bezoekersaantallen. De nieuwsgierigheid naar het nieuwe gebouw speelde ook een rol. De cijfers zijn weliswaar wat vertekend: de eerste drie maanden kwamen er 130.000 bezoekers de Hermitage binnen met een gratis muntje van de Bankgiroloterij, maar Veen is ervan overtuigd dat ook een deel van die bezoekers (het merendeel is geen trouwe museumganger) terug zal komen naar zijn Hermitage.

Van alle 630.000 bezoekers het laatste halve jaar wil volgens een onderzoek van bureau Motivaction 87 procent terugkeren naar de Hermitage. De Hermitage is dus volgens Veen duidelijk in de smaak gevallen. Veen: „Ze zeiden dat het museum hen zo vrolijk maakte. Ze brachten er gemiddeld drie uur door.” Ook de goede public relations en marketing hebben meegeholpen. Hoofd van de pr-afdeling Frans van der Avert is deze maand tot ’communicatieman van het jaar’ verkozen wegens het zo succesvol op de kaart zetten van zijn nieuwe Hermitage.

Op de vraag aan Veen of hij in 2010 ook zulke hordes bezoekers verwacht nu het nieuwe er wat af is, zegt hij: „Zo’n hoge verwachting is misschien niet realistisch. We hadden nu de combinatie van een kennismaking met zo’n mooi nieuw gebouw en met een bijzondere tentoonstelling. Maar komend jaar hebben we een belangwekkende expositie. Zo’n 95 procent van de topstukken moderne kunst uit de Hermitage in Sint-Petersburg zal in Amsterdam worden getoond. Dat wordt een groot feest.” De tentoonstelling ’Matisse tot Malevich. Pioniers van de Moderne Kunst’ gaat op 6 maart open.

Een nevenverklaring voor de vele bezoekers was en is dat Nederlandse en buitenlandse toeristen in Amsterdam bij het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum voor gesloten deuren staan. Slechts een klein deel van het Rijksmuseum is open. Veen zegt dat dit ’gedeeltelijk’ een rol kan spelen, maar dat het ’unieke aanbod’ van zijn Hermitage zeker veel gasten trekt. Van de 630.000 bezoekers kwam er 30 procent uit het buitenland, vertelt de museumdirecteur.

Een bezoekster van de Hermitage in Amsterdam bekijkt een van de werken van de tentoonstelling 'Aan het Russische hof'. (FOTO JÿRGEN CARIS, TROUW) Beeld
Een bezoekster van de Hermitage in Amsterdam bekijkt een van de werken van de tentoonstelling 'Aan het Russische hof'. (FOTO JÿRGEN CARIS, TROUW)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden