De helpdesk staat in de Zonnebloemstraat

paramaribo – Stel, de gasrekening klopt niet of de internetaansluiting houdt het voor gezien. Wie de klantenservice van een Nederlands bedrijf belt, heeft steeds meer kans iemand in Paramaribo aan de lijn te krijgen. Dankzij dezelfde taal, lage lonen en steeds snellere internetverbindingen ontdekken Nederlandse bedrijven callcenters in Suriname.

Het markantste voorbeeld heet Telenamic en torent prominent uit boven de laagbouw van de wijk Zorg en Hoop. De vestiging zit kakelvers in de verf, de omgeving ligt er als een bouwput bij. Eenmaal binnen lijkt het een Nederlandse onderneming. Moderne arbeidsvoorwaarden worden nageleefd, eten mag alleen in de kantine en de controle op het personeel is on-Surinaams strak.

De vier verdiepingen staan tjokvol pc’s, de airconditioning zoemt zachtjes om de tropische hitte buiten te houden. ’Adviseurs’ zijn, gewapend met headset, in volle concentratie verzonken in gesprekken met overzeese bellers negenduizend kilometer verderop.

„Dit kantoor is nog niet officieel geopend en we bouwen hiernaast alweer bij”, lacht de directeur van Telenamic Stijn Lathouwers. In zes jaar tijd groeide het callcenter van zes naar vijfhonderd medewerkers. „En de klad zit er voorlopig niet in.”

Telenamic bespaart in Paramaribo flink in de loonkosten. „Nederlandse klanten zijn inmiddels gewend aan het kostenvoordeel en verwachten dezelfde dienstverlening voor een lagere prijs”, vertelt Lathouwers. „Ons voordeel: Surinamers zijn van nature behulpzaam. Die klantvriendelijkheid wordt erg gewaardeerd.”

Directie-assistente Aarti Kanhai (natuurkundestudent, twee kinderen) werkt sinds dag één bij Telenamic. Het verschil met andere bedrijven in haar land is groot. „Op tijd komen”, zucht ze, „daar had ik in het begin echt moeite mee. Bij andere werkgevers kom je binnenwandelen wanneer je zin hebt.”

Kanhai en collega’s voldoen aan hoge eisen. Ze hebben minimaal vwo. De Surinaamse tongval mag blijven (’anders komt het gemaakt over en gelooft niemand je’) maar tijdens cursussen wordt intensief op taalgebruik gehamerd. Kanhai: „Wij Surinamers gebruiken ’als’ in plaats van ’of’. ’Heeft u een moment voor mij’ is in Suriname ’houdt u even aan’. Dat moet je afleren.”

De productenkennis wordt stevig opgekrikt. Digitale tv en dubbel glas zijn onbekende begrippen in een ontwikkelingsland in de buurt van de evenaar, maar de Nederlandse beller wil er alles over weten. Lathouwers verklaart: „Ons personeel verdient meer dan de gemiddelde Surinamer, maar daarvoor verwachten we wel wat terug. Wij sturen goed aan en hebben een handboek waar alle regels in staan. Vanaf de eerste dag zijn we streng, verslappen kan niet.”

Nederlandse klanten mogen in dit artikel niet worden genoemd, op straffe van 25.000 euro boete per naam. Is offshore-dienstverlening vanuit lage lonenlanden taboe? „Ze bepalen liever zelf wanneer, waar en hoe ze in de media verschijnen”, stelt Lathouwers.

De directeur verontschuldigt zich na een uur; spoedoverleg met de raad van commissarissen. De Centrale Bank devalueerde plots de Surinaamse dollar (SRD), terwijl belastingen stegen. De overheid zoekt naar oplossingen voor de kwakkelende economie en ziet dit paardenmiddel als onderdeel daarvan.

Lathouwers: „We worden, zoals iedereen in Suriname, met kostenstijgingen geconfronteerd die we niet hebben ingecalculeerd. Rekeningen komen in Amerikaanse dollar, terwijl wij de SRD hanteren. Welke maatregelen we nemen, weten we nog niet, maar gevolgen heeft het zeker. Of we dit soort verrassingen hier vaker meemaken dan in Nederland? Nee, het soort probleem verschilt alleen. In Nederland zijn we er zelfs meer gewend aan geraakt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden