De hel van het huwelijk is net iets te mooi opgedirkt

Keira Knightley heeft een gezicht waar de camera van houdt, zoals dat heet, maar weet dat zelf iets te goed. Dat narcisme werkt in haar voordeel in 'Last Night', een film over overspel waarin veel blikken worden uitgewisseld die door derden worden opgevangen, gedachten worden gepeild, gevoelens onderdrukt. Knightley speelt de gelukkig gehuwde Joanna, een schrijfster, die met haar man Michael, een projectontwikkelaar, mee naar een feestje van zijn werk gaat en daar vibraties oppikt tussen haar man en zijn nieuwe mooie collega (Eva Mendes). Nachtelijke onenigheid volgt die weer is opgelost als de echtgenoot de volgende dag met de collega naar Philadelphia vertrekt voor een bespreking, en Joanne op diezelfde dag tegen een oude liefde uit Parijs aanbotst.

Beide echtelieden brengen zo de avond daarop met een ander door. De debuterende Iraans-Amerikaanse regisseuse Massy Tadjedin schakelt heen en weer tussen de onderdrukte emotionele ontrouw van de een en de mogelijk lijfelijke ontrouw van de ander. Wat is fataler voor het huwelijk? 'Last Night' oogt prachtig beheerst voor een debuutfilm die misschien als enige tekortkoming heeft dat het allemaal iets te mooi is: te mooie acteurs, te mooie interieurs, te goede gesprekken. De hel van het huwelijk wordt geraakt maar duikt ook weer weg, achter dat gladde oppervlak.

Last Night.
Regie: Massy Tadjedin. Met Keira Knightley. In 12 filmtheaters.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden