De heethoofdige belegger heet Facebook wat al te hartelijk welkom op de beurs

Het Facebook logo op een display op de NASDAQ index. Beeld AP
Het Facebook logo op een display op de NASDAQ index.Beeld AP

De liefde voor Facebook wordt breed gedeeld, maar hoe diep gaat ze eigenlijk? 900 miljoen mensen gebruiken de sociale netwerksite. Maar een onderzoek van persbureau AP, deze week, wijst bepaald niet op een hartstochtelijke betrokkenheid van al die geregistreerde actievelingen bij 'hun' site.

Het blijft schuren in hun relatie: Facebook wil veel weten van zijn gebruikers om gericht adverteerders binnen te kunnen halen, die dan gericht doelgroepen kunnen benaderen. Maar juist vanwege al dat gejongleer met privégegevens vertrouwen veel gebruikers Facebook niet zo. Die advertenties blijven doorgaans trouwens ongeopend; laat de adverteerders het maar niet horen.

Zulke onderzoeken hebben altijd hun beperkingen. Maar deze uitkomsten roepen wel vragen op nu het bedrijf van whizzkid Mark Zuckerberg vandaag zijn - naar verwachting spetterende - entree maakt op de beurs. Facebook is met één kunstje heel populair geworden: mensen met elkaar verbinden in een virtuele gemeenschap waarin ze met plaatjes en foto's kunnen communiceren, en elkaar zonder al te veel moeite op de voet kunnen volgen. Dat slaat aan, zo blijkt. Tot Facebook uit de gratie, en in de vergetelheid raakt, en de gebruikers elders aan het netwerken slaan. Zo verging het voorganger Myspace.

Wat doet Facebook na Facebook? Natuurlijk is het mogelijk dat het bedrijf een ander, al even succesvol trucje uit de hoge hoed tovert. Maar het zou niet het eerste internetbedrijf zijn dat afdrijft naar de marges van de virtuele wereld, gewoonweg doordat die ene uiterst succesvolle pijler na verloop van tijd erodeert. Om dicht bij huis te blijven: de voormalige beurslieveling TomTom, groot geworden met navigatiesystemen, moet het meer en meer afleggen tegen de gratis concurrenten via mobiele telefoons.

Beleggers moeten vooral zelf beslissen of ze de gok wagen en hun geld in Facebook steken. Natuurlijk kan het alle kanten op met het bedrijf, en wordt in alle stilte allang gewerkt aan de volgende internethit. Of Facebook blijkt de volgende zeepbel. De huidige hype rond Facebook, de heethoofdigheid van de beleggers, de uitgifte van meer aandelen en het verhogen van de introductiekoers doen vooralsnog het ergste vrezen. Je zou hopen dat de financiële wereld na de internetzeepbel en de bankencrisis zijn bekomst heeft van kostbare beleggingsavonturen, en even op zeker speelt. Maar echte producten en lange-termijnstrategieën zijn kennelijk nog altijd een stuk saaier dan de jacht op die ene beursklapper.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden