De grote winnaar

De grote winnaar op de tamste oscar-uitreiking sinds jaren was 'Lord of the Rings: The Return of the King' . Elf onderscheidingen.

Het was afgelopen zondagnacht even de vraag of de 42-jarige Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson afgescheept zou worden met een aantal technische oscars, zoals dat bij deel 1 ('Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring', 2001) en deel 2 ('Lord of the Rings: The Two Towers', 2002) eerder het geval was.

Jackson kon aan het slot van de oscar-uitreiking echter opgelucht ademhalen. Alle elf nominaties voor 'Lord of the Rings: The Return of the King' (2003) werden verzilverd, een unicum in de geschiedenis van de oscars. Alleen 'Ben-Hur' (1959) en 'Titanic' (1997) wonnen evenveel Academy Awards, maar waren in meer categorieën genomineerd dan er werden verzilverd.

Het is ook voor de eerste keer dat een 'fantasy'-film zoveel handen op één buik kreeg, en aan het slot van de prijzenregen de oscar voor Beste Film ontving. Toch opmerkelijk, aangezien het slotstuk over het algemeen niet als het beste deel in de trilogie wordt beschouwd (dat is eerder het operateske middenstuk). De indruk dat Jackson dus de eer kreeg voor zijn in totaal negen uur durende mammoetproductie, leefde sterk onder de oscar-'watchers'.

Voor degenen die de ceremonie volledig uitzaten, was het een tamme nacht. Er waren van tevoren veel geruchten geweest over de vijf seconden vertraging die de Amerikaanse televisiezender bij de live-uitzending van de oscars had ingesteld, dit naar aanleiding van alle rumoer rond Janet Jacksons blote borst in de pauze van de Super Bowl. Om een dergelijk incident te voorkomen, was de censuurmaatregel ingesteld, maar aanleiding om in te grijpen en dus de live-uitzending met vijf seconden te vertragen, was er niet.

Sean Penn, fel tegenstander van de oorlog tegen Irak en winnaar van de oscar voor Beste Acteur (voor zijn rol in Clint Eastwoods 'Mystic River'), sprak heel kort over de afwezigheid van WMD's. Alleen de goede verstaander kon daar 'Weapons of Mass Destruction' uit opmaken. Ook Tim Robbins, Penns tegenspeler in 'Mystic River' en winnaar van de oscar voor Beste Bijrolacteur, was de zedigheid zelve. Van de twee meest uitgesproken 'personalities' op het podium geen onvertogen woord over Irak, of het onder conservatieve Amerikanen wijdverspreide verzet tegen het homohuwelijk. 'Hot items' die door het liberalere deel van het Hollywood-Â gezindte doorgaans worden aangegrepen om ten overstaan van een miljoenenpubliek een 'statement' te maken, maar die nu dus vrijwel onberoerd bleven.

Alleen documentairemaker Errol Morris, een bekende gast van het 'International Documentary Filmfestival Amsterdam', greep zijn oscar-bekroning voor 'The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara' aan om de Amerikanen nog eens te herinneren aan Vietnam, veertig jaar geleden. ,,Forty years ago this country went down a rabbit hole in Vietnam and millions died. I fear we're going down a rabbit hole once again'', zo sprak hij luid en duidelijk over de oorlog tegen Irak.

Van Mel Gibson wiens omstreden film 'The Passion of the Christ' vorige week zijn Amerikaanse première beleefde, ook geen spoor. De Australische Hollywood-acteur en -regisseur zou als een van de prijsuitreikers hebben bedankt, om de controverse niet verder te laten escaleren, en eventueel boe-geroep uit de zaal te voorkomen. Des te meer aandacht was er voor de designerjurken van de sterren die en masse in maagdelijk wit verschenen, of in pasteltintjes.

Renée Zellweger die voor haar komische rol in 'Cold Mountain' werd bekroond als Beste Bijrolactrice zag er zelfs uit als een rechtgeaarde bruid die met een lange sleep naar het oscar-altaar schreed. Charlize Theron, bekroond als Beste Actrice voor haar rol van de vrouwelijke seriemoordenaar Aileen Wuornos in 'Monster' trok een soortgelijke witte sleep achter zich aan, zonnebankbruin en hel geblondeerd, om de pijnlijke aanblik van 'het monster' snel te doen vergeten.

Amerikanen, zo bleek, wentelen zich op het moment liever in de vrolijke onderwaterwereld van 'Finding Nemo' (bekroond voor Beste Animatie) en de even vrolijke culture-clash van twee Amerikanen in Japan, zoals te zien in 'Lost in Translation' waarvoor regisseuse Sofia Coppola ('dochter van') het script schreef. Coppola was anno 2004 tevens de eerste Amerikaanse vrouw die genomineerd werd voor de oscar voor Beste Regie (de Australische Jane Campion en de Italiaanse Lina Wertmüller gingen haar voor). Ze won hem niet.

Peter Jackson kreeg hem als onderdeel van zijn zegetocht. De conclusie van zijn verhaal, zoals ontleend aan Tolkien, draait om de prijs die je moet betalen als je triomfeert. Ben benieuwd naar Jacksons 'King Kong'-verfilming die nu in productie is genomen.

Uitslag 76ste oscar-uitreiking

De 11 oscars voor 'Lord of the Rings: The Return of the King':

Beste Film, Beste Regie, Beste Scenario (adaptatie), Beste Art Direction, Beste Kostuumontwerp, Beste Visuele Effecten, Beste Make-up, Beste Muziek, Beste Liedje ('Into the West' van Annie Lennox), Beste Montage, Beste Geluidsmixage.

De andere belangrijke oscars:

Beste Scenario (origineel): Sofia Coppola voor 'Lost in Translation'

Beste Acteur: Sean Penn voor 'Mystic River'

Beste Actrice: Charlize Theron voor 'Monster'

Beste Bijrolacteur: Tim Robbins voor 'Mystic River'

Beste Bijrolactrice: Renée Zellweger voor 'Cold Mountain'

Beste Buitenlandse Film: 'Les Invasions Barbares' (Canada)

Beste Documentaire: 'The Fog of War'

Beste Animatiefilm: 'Finding Nemo'

Beste Camerawerk: 'Master and Commander: The Far Side of the World'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden