De grootste misleider van Nederland

null Beeld

De genomineerden voor 'Het Gouden Windei 2011' zijn bekend. Welk product krijg dit jaar de titel voor het product met de meest misleidende informatie op de verpakking?

Foodwatch bekijkt of de informatie die producenten op de verpakkingen zetten wel klopt met wat het product te bieden heeft. Één van de genomineerden dit jaar is de Asperge-cremesoep van Honig. Volgens de producent is dit een 'echte' aspergesoep, maar volgens foodwatch mag het die naam niet hebben. Het is een soep in poedervorm en in plaats van de voorgeschreven halve kilo asperges zit er slechts 7,5 gram asperge-poeder in.

De winnaar van vorig jaar is het zuiveldrankje Actimel van Danone. Dit product claimt dat door dagelijks Actimel te drinken de weerstand wordt versterkt en griep en verkoudheden kunnen worden voorkomen. De onderzoeken die dit bewijzen zijn allemaal betaald door Danone zelf. Bovendien zit de 'unieke' bacterie die onze redder zou ook in gewone yoghurt. De enige die echt beter wordt van deze misleidende marketing is Danone zelf.

De schappen in de supermarkt liggen vol met dergelijke producten. Om de consument bewuster te maken van wat ze kopen onderzoekt Foodwatch of de beloften op de verpakkingen wel overeenkomen met wat de consument kan verwachten. Foodwatch is een internationale consumenten organisatie die wordt gefinancierd door donateurs en particuliere fondsen en claimt daardoor volledig onafhankelijk te zijn.


De genomineerden dit jaar:

Blue Band Goede Start! Witbrood. Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.

Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan 'stralen' van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.

Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.

Liga Fruitkick eXtra Framboos. De '46% fruitvulling' bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet 'extra verantwoord'. Producent Liga.

Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma's en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als 'Franse Asperge-crèmesoep'. Producent Honig.

null Beeld
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden