De Giant Suzuki is terug

Suzuki werd groot met mini-auto's en motorfietsen. Nu introduceert het merk een grote, nee gigantische gezinsauto.

Het is precies dertig jaar geleden dat de godvruchtige inwoners van het Amerikaanse dorp Lonely Creeks in Tennessee voor het eerst op hol sloegen voor een reusachtige auto. Automobilist Erwin was de eerste die het monstrueuze voertuig ontdekte in de achteruitkijkspiegel van zijn Dodge. De US Army trok naar Highway 316. Ronald Reagan zelf - 'it's a giant whàt?' - stuurde de straaljagers. Maar de Giant Suzuki - '... and it's moving fast!!!' - liet zich niet stoppen.

Bioscoop bezoekend Nederland kon in 1985 niet om de acht minuten durende reclame-actiefilm à la 'Apocalypse Now' heen waarmee Suzuki zijn naam definitief vestigde. De Ster-blokken toonden korte filmpjes waarin we Amerikanen zich zagen verschuilen achter het bankstel nadat voor hun raam een mega-Suzuki Swift verscheen. Nu is er een nieuwe Giant Suzuki: de Baleno. Net als de Swift, die ook gewoon blijft bestaan, is het een doornormale gezinsauto.

Suzuki is groot geworden met kleine auto's en motorfietsen, zoals veel naoorlogse Japanse bedrijven. In het land waren destijds weinig grondstoffen en geld. De oliecrises van de jaren zeventig en ook de onwil van de gevestigde industrie om kleine, zuinige auto's te maken, deden de Japanse merken als Daihatsu, Suzuki en Honda bij ons opbloeien. Na de zoveelste antieke Kever, Mini, Cinquecento of Eend eiste de kleine man (v/m) vanaf de seventies modernere stadsautootjes.

Een Giant Suzuki, kortom. De Baleno is een auto van bijna vier meter lang. Waar de huidige Swift een trendy publiek wil bereiken, richt de Baleno zich op het particuliere publiek dat veel ruimte en kwaliteit voor weinig geld wil. Prijzen zijn rond de introductie in april 2016 bekend.

Bijzonder is de hybridetechniek in de nieuwe Baleno. Remenergie voedt een lithium-ion-batterij die de accu en dynamo ontlast. De gegeneerde energie is voor de elektronica in de auto, waaronder de startmotor. Klinkt niet bijzonder, deze hybride-light-techniek. Maar voor de Suzuki-klasse is dit echt een reuzenstap.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden