De gewone auto herontdekt - dit keer door Nissan

Nissan is terug op aarde. Terug met de Pulsar. Het is een gewone auto. Buitenissige vormen zoals bij veel andere Nissans, ontbreken. De Pulsar herinnert aan de tijd dat we Nissan nog kenden als Datsun, de periode 1966 tot 1983. In 1966 wachtte een trotse Japanse ambassadeur de eerste scheepslading Datsun Sunny's op in de Hollandse haven. Nissan Motors voer met eigen schepen. Na het lossen van de Datsuns, gewone wagens, keerden die huiswaarts met Europees graan.

Gewoon doen. Weinig automerken durven dat nog aan. Zelfs de normaalste fabrikanten geven hun modellen een overdreven gelikt design. Toch wordt de doorsnee auto keer op keer weer herontdekt - ditmaal door Nissan. De kapitaalkrachtige, maar blingbling-mijdende consument voor gewone auto's loopt immers naar de Zuid-Koreanen (Kia, Hyundai) en Midden-Europeanen (Dacia, Skoda). Door dat succes dreigen die merken te bezwijken voor de mode. Nieuwe ruimte dus voor gewoon doen.

Nissan ervaart dat al wat langer met de Qashqai. Gepensioneerd Nederland bezwijkt voor deze cross-over die een caravan kan trekken en de 'hoge zit' biedt, waarnaar je op een zekere leeftijd blijkbaar gaat verlangen. Een auto zonder al te wilde looks. Het maakt de Qashqai een verkoopsucces. Familielid Pulsar is kleiner en voordeliger (vanaf 19.290 euro). Nissan rept zelfs van een 'brutaal design'. Maar het merk heeft toch beslist brutalere modellen.

Verwacht in de Pulsar moderne benzine- en dieselmotortechnieken, led-lampjes en, zo claimt Nissan, 'de meeste schouderruimte in zijn klasse'. Het spannendste is wellicht zijn herkomst: de Catalaanse hoofdstad Barcelona. Vanwege de premium-status die deze stadsauto behoort uit te stralen van Nissan, is-ie net ietsje prijziger dan de doorsnee-Dacia of nieuwe Skoda Fabia. Maar Nissan heeft een strijdplan: ook Datsun keert terug. Als budgetmerk!

Het is wachten of Datsun aanslaat. Nissan probeert het klassieke merk uit in India, Indonesië, Zuid-Afrika en Rusland. In die opkomende economieën kan menigeen zich nu een betrouwbaar autootje permitteren. Als Datsun daar succesvol blijkt, wat staat ons dan te wachten? Ook de Dacia was nooit voor West-Europa bestemd. Zie nu het succes van de gewone auto.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden