De gemiddelde auto op de Nederlandse weg is elf jaar oud

Grijze auto's zijn populair in Nederland. Beeld Jörgen Caris, Trouw

Het Nederlandse wagenpark groeide vorig jaar tot 12,7 miljoen voertuigen, die gemiddeld steeds ouder zijn.

De Nederlandse wegen worden nog altijd steeds voller met auto’s die bovendien gemiddeld ouder zijn dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het aantal wegvoertuigen in Nederland nam vorig jaar met 227.000 toe naar 12,7 miljoen. Een deel van die groei is te verklaren door de toename van bedrijfswagens, zoals bestelauto’s. Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB: “Er worden vaker dingen online besteld, daardoor zijn er steeds meer bestelauto’s nodig om de boel rond te brengen”.

De gemiddelde auto was begin dit jaar elf jaar oud, waar het gemiddelde tien jaar geleden nog negen jaar was. Volgens Tom Huyskens van autobrancheorganisatie Bovag komt dat door de hoge aanschafprijs van nieuwe auto’s. Die is verder gestegen sinds de heffing op nieuwe auto’s (de zogeheten bpm) begin dit jaar werd verhoogd. Huyskens: “Door de hoge aanschafprijs kopen mensen sneller een tweedehands auto, die een hogere co2-uitstoot heeft en slechter is voor het milieu.”

Woordvoerder van Milieudefensie Anne Knol is juist voor de bpm-verhoging, mits er goede alternatieven zijn voor autorijden. “De belasting beperkt het aantal auto’s. Dat is goed, want een grote hoeveelheid aan auto’s heeft een negatieve invloed op de veiligheid en leefbaarheid van steden.”

Knol pleit ook voor een heffing op het gebruik van auto’s, bijvoorbeeld een kilometerheffing naar uitstoot. Zo zouden de meest vervuilende auto’s de meeste belasting betalen. “Daardoor wordt elektrisch rijden aantrekkelijker in gebruik.”

Er zijn in 2018 meer elektrische auto’s bij gekomen. Het aantal volledig elektrische personenauto’s is afgelopen jaar ruim verdubbeld tot bijna 45.000. Ook het aantal elektrische bussen nam in 2018 met 32 procent toe tot 424.

Elektrisch rijden is voor particulieren nog niet aantrekkelijk, volgens Vonk van de ANWB. “De aanschaf is duur en er is weinig keus voor particulieren.” Voor de zakelijke markt ziet hij echter meer voordelen: “Na aanschaf zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik en elektrische auto’s hebben weinig bijtelling.”

Grijs en zwart

Intussen neemt het aantal groene auto’s af. Maar dan gaat het over de kleur. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat er een verschuiving gaande is bij de populairste autokleuren. Waar in 2003 nog zo’n een op de vijf auto’s in het straatbeeld groen was, is dat tegenwoordig nog maar 7 procent.

De grijze auto staat inmiddels al jaren met stip bovenaan, daarop volgt de kleur zwart, blauw staat op de derde plek. In 2003 was blauw nog de meest populaire kleur, gevolgd door grijs en rood.

Lees ook:

Subsidie op elektrisch rijden kost de staat 700 miljoen

De subsidie op elektrische auto’s kost de Nederlandse staatskas de komende vijf jaar 700 miljoen euro. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris van financiën, Menno Snel op Kamervragen van CDA-Kamerleden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder.

Waarom gratis openbaar vervoer mensen niet uit de auto krijgt

Luxemburg maakt al het openbaar vervoer gratis, Estland is ook al een eind op weg. Maar het ei van Columbus om mensen uit de auto te krijgen is zo’n maatregel niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden