De Franse godin is terug

De Mini en de Beetle kregen al een tweede leven. Nu is het aan de Citroën DS. Deze godin brengt de Parijse modewereld naar de middenklasse.

Een godin zomaar snoek noemen, kikkerbek of scholletje. Het overkwam de legendarische Citroën DS (déesse = godin) na de introductie in 1955. Het bleken uitingen van tedere liefde. De vorstin voor de Autoroute werd immers in het hart gesloten om alle technische innovaties en het rijcomfort dat Het Strijkijzer bood. Oude DS'en rijden nog altijd zo modern, dat ze volwaardig meedoen op de snelweg tussen de fantasieloze turbo-hybrides. Knap, zestig jaar na de uitvinding.

Citroën heeft - mede met statusbewuste Chinese autokopers in het achterhoofd - DS weer tot leven gewekt. Waren DS'en de afgelopen jaren luxe varianten van Citroëns voor Jean(nette) en alleman, tegenwoordig verkoopt Citroën de DS-modellen als zelfstandig automerk, als baken van het Franse avant-gardisme. De godin ontwaakt, nu als iconisch automerk voor veeleisende autokopers. Citroën denkt een slimme zet te doen.

Citroën zelf is er voortaan voor Monsieur et Madame Tout-le-monde met modellen als de C4 Cactus voor de gewone automobilist. Auto's die leuk, praktisch en best voordelig zijn, precies zoals Citroën ooit geliefd is geworden. Een veeleisender publiek krijgt keuze bij DS Automobiles, 'Spirit of Avant-Garde'. De vernieuwde, ruime DS5 (vanaf euro 31.450) is daarvan het boegbeeld. Dit lijnenspel moet het DS-handelsmerk worden.

Trotse eigenaren van een klassieke Snoek - en daarvan telt Nederland er bijzonder veel - zullen weinig overeenkomsten vinden tussen hun auto en de DS5. Citroën mikt op een ander, niet alleen Chinees, publiek. De herboren Mini en Beetle zijn al lang onder ons. En luxe-merk Lancia rijdt op zijn laatste schokdempers. In de wereld van trendy auto's valt weer iets te kiezen. DS Automobiles vult dit niche-gaatje. Het brengt de Parijse modewereld naar de middenklasse.

Of dat in Nederland aanslaat? Wij houden van mooie auto's, maar kopen vervolgens iets anders met de rekenmachine binnen handbereik. De C4 Cactus bijvoorbeeld, die in 2015 al ruim 2200 maal de Nederlandse showrooms uitrolde. Bijna low-budget, maar in tegenstelling tot pakweg Dacia wel met plezier ontworpen. Parijse mode, Primark-prijzen. Wie toch liever luxe wenst: Citroën, eh ... DS heeft speciale '1955'-uitvoeringen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden