De Formule 1 komt naar Zandvoort, het dorp kan zich alvast opmaken voor een verkeersinfarct

Max Verstappen tijdens driftdemo bij de Jumbo Familie Racedagen op het Circuit Park Zandvoort. Beeld ANP
Max Verstappen tijdens driftdemo bij de Jumbo Familie Racedagen op het Circuit Park Zandvoort.Beeld ANP

Het circuit van Zandvoort wordt door de Formule 1 race-organisatie volgend jaar weer gebruikt. Er ontstaat dan wel een immens verkeersprobleem bij de badplaats.

Volop blije gezichten gisterochtend op het circuit van Zandvoort, tijdens de officiële bekendmaking dat de Formule 1 na 35 jaar weer naar ­Nederland komt. Welke datum er voor Zandvoort op de F1-kalender komt te staan is nog niet duidelijk, maar dat zal volgend jaar rond deze tijd zijn. Chase Carey, de baas van Formula One Management (FOM), stelt dat de organisatie zich in principe ook voor de twee jaar daarna verbindt aan Zandvoort. “We kijken naar de lange termijn en gaan voor een echt partnerschap.”

Een van de redenen voor de keuze voor Zandvoort is het enthousiasme in Nederland voor de autoraces, zegt Carey. “De zee van oranje die ik op de circuits steeds zie voor Max Verstappen is prachtig en uniek”, zegt hij. “Die passie en opwinding maakt Nederland speciaal en Max geeft daar nog een extra dimensie aan.”

Ook het belang van dit circuit in de racehistorie en dat het in Europa ligt, noemt Carey als redenen. “Het is een iconisch circuit”, zegt de Formule 1-baas. “Dit historische circuit en de ligging ervan in de duinen en aan zee zullen wereldwijd de verbeelding prikkelen.”

De financiering van het evenement gebeurt voor het overgrote deel met privaat geld, er zou zo’n 40 miljoen euro zijn binnengehaald voor volgend jaar. De gemeente Zandvoort besloot eind maart 4,1 miljoen te steken in een verkeersplan en extra ambtenaren. Het Rijk wil ‘facilitaire ondersteuning’ geven.

Het dorp Zandvoort kan zich nu gaan opmaken voor een verkeersinfarct dat naar verwachting ontstaat door de komst van zeker 200.000 betalende bezoekers tijdens het driedaagse evenement. De badplaats ligt in beschermd duingebied en heeft slechts twee relatief smalle toegangswegen en een spoorlijn.

Op verschillende manieren zal ­geprobeerd worden het evenement in goede banen te leiden en het tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk te maken, zegt Jan Lammers, voormalig Formule 1-coureur en sportief directeur van de Dutch Grand Prix. “Iedereen mag komen zoals hij wil, en als je in de file wilt staan, heb je er zelf voor gekozen”, aldus Lammers, die de GP de ‘groenste op de kalender’ noemt. “We gaan iedereen zo goed mogelijk informeren om slim te reizen. Je zou eraan kunnen denken dat mensen de auto ergens neerzetten en het laatste stuk fietsen. Of een stepje in de achterbak leggen.”

De beroemde bochten van het circuit en de beperkte toevoerroutes naar Zandvoort. Beeld Brechtje Rood
De beroemde bochten van het circuit en de beperkte toevoerroutes naar Zandvoort.Beeld Brechtje Rood

Ook de Zandvoortse burgemeester Niek Meijer is optimistisch over het oplossen van de verkeersproblemen. “De routing is inderdaad een probleem, en we moeten in het westen van het land niet de illusie hebben dat we niet in de file zullen staan”, erkent hij. “We gaan het zoeken in treinen en pendelbussen, maar Nederland is gidsland op fietsgebied en daar kunnen we het verschil maken.”

Eerst moet er nog aan het circuit worden gesleuteld om het geschikt te maken voor de moderne F1-bolides. Om veiligheidsredenen en om meer inhaalmogelijkheden te creëren zal een aantal bochten worden verbreed en de uitloop vergroot.

“Over het inhalen is al veel ­gezegd, dat gaat tegenwoordig heel anders dan vroeger”, zegt Jan Lammers, die hier zelf ooit ook reed. “Door de verbeteringen kun je straks op een aantal plaatsen vol gas gaan. Het is een circuit voor autocoureurs met lef. Inhalen gaan we zeker zien.”

Lees ook:

Formule 1 in Zandvoort: gezellig motorgeronk of geluidsoverlast?

Eind maart maakte de gemeente alvast ruim vier miljoen euro voor vrij. Tot tevredenheid van velen, maar niet iedereen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden