De filmopbrengst is bijzaak

In het komende jaar levert de merchandise rond 'Star Wars' Disney vijf miljard dollar op

Sleutelhangers van Chewbacca, een lightsaber om je pizza mee te snijden en Darth Vader-mascara. Toen Disney drie jaar geleden de rechten voor 'Star Wars' kocht, was het aantal bioscoopbezoekers wellicht niet de voornaamste reden. De omzet in merchandising is vele malen hoger dan de opbrengst van de kaartverkoop, zelfs nu de film het record voor beste openingsweekend heeft verbroken. In het komende jaar alleen al wordt naar schatting vijf miljard dollar aan licentieproducten verkocht. Tussen de 10 en 15 procent daarvan gaat naar Disney.

'Star Wars: The Force Awakens' ging vorige week in première. Daarmee werd het eerste deel van de nieuwe en alweer derde trilogie gelanceerd. Het is een kaskraker van ongekende omvang aan het worden.

Dorald van Etten verkoopt met zijn bedrijf D-Toys in Breda Star Wars-merchandise variërend van levensgrote beelden tot eetstokjes, zolang het maar iets met de films te maken heeft. Hij zag de explosieve groei in Star Wars-producten al aankomen toen Disney de nieuwe eigenaar werd. "Nog nooit is de hype rondom Star Wars zo groot geweest, en dat is te danken aan de marketingmachine die Disney heet. Het is ze gelukt om de doelgroep te verjongen en tegelijkertijd de trouwe club van vroeger tevreden te houden. Dat is knap." De nieuwe film trekt volgens de ondernemer een breder publiek vanwege de variëteit in de cast. "Door de vrouwelijke hoofdrol wordt er meer speelgoed voor meisjes gemaakt, en dus doen ook make-up en kleding het goed."

Voor producenten is het een interessante tijd om te investeren in een licentie. Het zijn niet alleen de grote speelgoedmakers als Lego, Hasbro en Mattel die producten maken. Veel kleine fabrikanten mogen van Disney ook aan de slag met Star Wars. "Wij zijn op het punt dat bijna elk product een variant van Star Wars kent. Van tuinkachels tot een zak sinaasappels. Dat is leuk voor de consument maar lastig voor de winkelier. De keuze is te groot, en een connectie met de film staat niet garant voor goede verkoop", zegt Van Etten. "Ik vrees dat het te veel wordt uitgemolken nu er jaarlijks een film uitkomt. De kans bestaat dat men er over een paar jaar wel klaar mee is." Naast de trilogie komen binnen vijf jaar ook nog eens drie losstaande films in het universum van Star Wars uit.

Voorlopig doet de eerste film het goed in Nederland. Voorstellingen werden maanden van tevoren uitverkocht. Pathé-bioscopen in Rotterdam en Amsterdam vertonen de films zelfs om twee en vijf uur 's nachts om aan de vraag te voldoen. Maar de gekte in de Verenigde Staten slaat alles. Daar vond dit jaar een Star Wars-tegenhanger plaats van Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop Amerikanen massaal kerstinkopen doen. In september ging op 'Force Friday' meer dan een miljard dollar aan Star Wars-artikelen over de toonbank.

Disney, dat eerder grote namen als Marvel en Pixar opkocht, nam in 2012 voor vier miljard dollar het bedrijf Lucasfilm over van regisseur George Lucas, maker van de eerste zes films in de serie. De meningen waren destijds verdeeld over het hoge bedrag van de deal. Het was de vraag of het succes uit de jaren zeventig en tachtig ooit herhaald kon worden. De drie laatste Star Wars-films, die tussen 1999 en 2005 uitkwamen, werden goed bezocht maar door critici minder goed ontvangen.

Desondanks is de verkoop van merchandise nooit verminderd. Sinds de eerste film in 1978 is voor meer dan dertig miljard dollar aan gerelateerde producten verkocht. George Lucas zag het destijds al en ruilde zijn salaris in voor de rechten van de merchandise. Een zet die hem miljardair heeft gemaakt. Tegen het einde van 2020 zou Disney tot twintig miljard dollar aan producten rondom de nieuwe trilogie kunnen verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden