De fantasie ten top in animatie

Hoe breng je 1384 ingezonden animatiefilms terug tot een pakkend festivalprogramma met 270 titels? Gerben Schermer, directeur van het Holland Animation Film Festival in Utrecht, weet er geen sluitend antwoord op te formuleren. Wel praat hij opgetogen over zijn programma, zijn tiende festival in twintig jaar tijd, en de manier waarop hij bijvoorbeeld over 'booming' Zuid-Korea praat, verraadt behalve liefde voor het genre ook een gedegen kennis van het internationale circuit. In de festivalkrant wordt ook beschreven waarom het zo goed gaat in Zuid-Korea. Het is de steun van de Koreaanse overheid aan de filmindustrie die inmiddels vijf grote Koreaanse animatiefestivals, een tiental ondersteunende overheidsinstellingen, meer dan honderd academische opleidingen, duizenden actieve studenten en een groot publiek voortbracht.

Het Koreaanse systeem van krachtige overheidssteun werpt dus duidelijk zijn vruchten af. Het is opvallend dat dit ook voor de animatiefilm geldt. Koreaanse speelfilmregis-seurs timmeren al enige jaren aan de weg met opvallend eigenzinnige en compromisloze films, zoals 'The Isle', 'Bad Guy' en 'Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring' van Kim Ki-duk. Het Holland Animation Film Festival biedt een uitgelezen kans om ook kennis te maken met de Koreaanse animatiefilmers, zoals Han Nam-sik die het tien minuten durende 'The Red Tree' maakte, of Kim Moon-saeng die als een van de juryleden zijn op-wachting maakt in Utrecht. Aan juryleden geen gebrek. Het zijn er dertien, verspreid over drie competities voor de onafhankelijke animatiefilm, de toegepaste animatiefilm, en studentenfilms uit Nederland en België. Ook is er nog een jongerenjury die films uit de internationale competitie voor onafhankelijke animatiefilms zal selecteren voor de filmtheaters in het land. Een mooi initiatief, want zo zijn de films ook later nog te zien. Op avontuur gaan door het woud aan korte films, is een aanrader. Zo zijn er 'Guard Dog' van de Amerikaan Bill Plympton, over een hond die zijn baasje te enthousiast in bescherming neemt. Of 'Ryan' van de Canadees Chris Landreth, een schitterend vormgegeven cafévertelling. En de Brit Carl Stevenson laat in 'Contamination' op weergaloze wijze een kat en een duif versmelten tot een nieuw wezen. Fantastiek ten top.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden