De familie Moszkowicz kreeg de serie 'De Maatschap' niet klein

Robert en zijn zoon Yehudi Moszkowicz procedeerden voor bijna 22 duizend euro om de VPRO-dramaserie 'De Maatschap' over hun advocatenfamilie tegen te houden. Woensdag was hij toch legaal op tv. En hoe. Je zou willen dat de vier delen al op een online filmdienst klaarstonden.


De serie opent op een willekeurige vrijdagavond voor de sjabbatmaaltijd waarvoor de vier grijze zonen wekelijks komen. Terwijl de bolides één voor één het grind van de Maastrichtse villa opdraaien, krijgt de oude Matthias Meyer (Max Moszkowicz) een beroerte. Vanaf dan zuigen de delirium-achtige beelden je het verhaal in. Bij de val van zijn bureau sleurt Matthias, magnetiserend vertolkt door Pierre Bokma, een doosje mee met oude foto's en herinneringen. Elke herinnering wordt een flashback. Zijn ambulancetocht daarna brengt hem terug bij de tocht met zijn Amerikaanse bevrijders uit Auschwitz. Hij is 18 en is zijn ouders, broertje en zusje kwijt. Alles is nu één koortsachtig geheel, we kijken via over-the-shoulder-shots met hem mee en hebben net zo'n moeite te focussen als hij.


Een slimme keuze van regisseur Michiel van Jaarsveld (van de serie 'Stellenbosch') om het begin van Matthias' volwassen leven zo subjectivistisch in beeld te brengen. We begrijpen zo waar hij het allemaal voor doet. Onrecht aanpakken, iedereen helpen die in nood is, hoe uitgekotst ook - alles komt voort uit zijn oorlogstrauma. Het levert de broodnodige empathie op, want we weten uit onder meer de documentaire 'Wij Moszkowicz' van vorig jaar (over zoon Robert, door kleinzoon Max) hoe dat trauma generaties lang door etterde. Alle zonen dongen vergeefs naar de gunst van pa, mede door advocaat te worden en de competitie met elkaar aan te gaan. Drie van de vier zonen werden geschrapt van het tableau: David (1950), Robert (1953) en Bram (1960). Alleen Max junior (1955) is nog in ambt - en kleinzoon Yehudi.


Een fenomenale kapstok dus voor het verhaal, die beroerte. Enerzijds opent die verhaallijnen over Matthias' (Max') eerste jaren na de oorlog, anderzijds brengt hij ons in het ziekenhuis bij de konkelende zonen, strak in pak en met Maastrichts accent. Maarten - 'Ramses Shaffy' - Heijmans speelt de jonge Matthias gedreven. Hij werkt zich op van boerenhulp tot jonge advocaat. Hij verdedigt 'zigeuners en schlemielen'; not done en daardoor een onaangeroerde markt. De rest kennen we. Hij wordt de bekendste strafpleiter van Nederland en verdedigt topcriminelen. Zijn zoons sleept hij jong mee naar de rechtbank; ze spelen al rechtbankje als Benjamin (Bram) nog een baby is.


Inmiddels in het ziekenhuis bespreken de advocatenzonen met mam wie niet mag komen, zoals de maîtresse die al twintig jaar in Matthias' leven is. Benjamin (Guy Clemens als Bram) regelt het telefonisch met perfect geïmiteerde 'Bramsiaanse' articulatie. Tegen zijn broers: "De concubine dreigde haar opwachting te maken." Hij weet die ridicule zin nog geloofwaardig te brengen ook. Ook broer Theo (het zwarte schaap Robert met zijn heroïneverslaving) krijgt niet te horen waar pap ligt. Dat krijgt een flink staartje, zien we in de teaser voor volgende week. Wat een shakespeariaans drama.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden