De essentie van de mode in 26 letters

Een modealfabet hoeft geen oubollige opsomming te zijn. Zeker niet met illustraties van Piet Paris.

Wat is eigenlijk de essentie van mode? Mode-illustrator Piet Paris (Pieter 't Hoen) en modejournaliste Georgette Koning proberen daar in het zojuist verschenen boek 'Mode van A tot Z' losjes een antwoord op te geven. mode is volgens hen een droom. Zodoende is deze uitgave geen zware kost met een veelheid aan encyclopedische kennis, maar een lichtvoetige en opgewekte bundeling van 26 'lettertekeningen' met korte, persoonlijk getinte verhaaltjes. "Om even bij weg te dromen", zegt Georgette Koning. Daarom koos ze bewust voor onderwerpen met een hoog glamourgehalte die al langer meegaan; de E is van elegantie, de H van haute couture en M, P en S zijn gereserveerd voor respectievelijk make-up, Parijs en supermodellen.

In de ogen van Paris en Koning laten kranten en modetijdschriften te weinig mode-illustraties zien. Ze klopten aan bij de Amsterdamse krant Het Parool en die bleek bereid om wekelijks een getekende letter en tekstje van hun hand te plaatsen. Die reeks is nu gebundeld.

Koning: "Ik bedacht bij elk woord telkens kleine situaties waarbij ik mijn eigen herinneringen ophaal en probeerde mijn visie te mixen met allerhande weetjes. Gebracht met een knipoog want het moest vooral niet te serieus of te zwaar worden. Maar feitelijk moest het natuurlijk wel juist zijn." Piet Paris' interpretatie van dit modealfabet toont wederom zijn unieke, onovertroffen tekenstijl. Zijn heldere, afgebakende, hoekige vormen, gecombineerd met krachtige lijnen, de enorme aandacht voor restvormen tezamen met subtiel spatwerk maken van elke letter een kunstwerkje. De tekenmeester voegt ook graag een knipoog aan zijn illustraties toe.

Bij het maken van de teksten en tekeningen wisten zij van elkaar niet wat de ander van plan was. Koning: "Ik mailde vrijdag het door mij gekozen woord door naar Piet. Mijn verhaaltje moest ik nog schrijven en ook Piet ging dan pas aan de slag. Op zondagavond moest het worden ingeleverd en dinsdag stond het in de krant. Het was elke week weer heel spannend om te zien wat het was geworden." Het pakte meestal goed uit omdat de tekeningen van Paris niet perse als letterlijke illustratie bij Konings verhaal hoefden te functioneren. Bij de tekst over bijvoorbeeld Mary Quant tekent Paris als vanzelfsprekend minirokjes terwijl Koning zich daar in de tekst eveneens op focust. Bij de M van make-up komen lippenstiften overdadig in beeld en dan geeft het niet als daar in de tekst geen accent op ligt. Maar de Y, gekoppeld aan modelegende Yves Saint Laurent, roept wellicht vraagtekens op bij de modeleek. De voor een altaar knielende, in smoking geklede, dame komt in de tekst niet aan de orde. Zo komt de clou van de tekening misschien niet bij iedereen over: Saint Laurent staat te boek als degene die als eerste dergelijke mannenoutfits voor vrouwen op de catwalk bracht.

Piet Paris is niet zo dol op het tekenen van mannelijke figuren en zodoende ontbreken die. Het weergeven van Karl Lagerfeld weet hij listig te omzeilen. Lagerfeld, die in de tekst bij zijn alom gangbare bijnaam 'Kaiser Karl' wordt genoemd, heeft de illustrator afgebeeld als een letter K die dient als zetel van de ontwerper. Een subtiel kroontje op de plek van Karls niet getekende hoofd illustreert zijn keizerlijke status. Mademoiselle Chanel kust hem de hand.

De teksten van Koning zijn soms onverwacht persoonlijk. Met zelfspot en relativering verhaalt ze over haar onbeheersbare drang tot het kopen van peperdure accessoires. Haar afkeer van bloezende bloesjes en wapperende rokken - 'Ibiza-folklore' - steekt ze niet onder stoelen of banken. Koning heeft ook niet veel op met beha's die doen denken aan 'kinky spinnenwebben'. In verband daarmee valt slechts de naam Marlies en je kunt je afvragen of iedereen dan meteen weet dat lingerieontwerpster Marlies Dekkers bedoeld wordt. En heeft de jeugdige lezer meteen een beeld bij de theatrale ontwerpen uit de jaren '80 van Claude Montana en Thierry Mugler (Retro)? Koning en Paris beogen met dit boek 'mensen die van mode houden' aan te spreken. Van hen wordt echter al enige modebasiskennis verwacht.

Alle tekeningen van het alfabet zijn onlangs op een expositie verkocht. Het duo denkt inmiddels na over een vervolg. In dit boek hebben ze slechts één facet van het omvangrijke fenomeen mode de revue laten passeren: 'Mode is een droom.' Nog keuze genoeg dus.

Meer Piet Paris
Piet Paris en Georgette Koning, Mode van A tot Z, uitgeverij Lecturis, € 19,95.

In 2010 verscheen de fraaie monografie 'Piet Paris Fashion Illustrations', die inmiddels toe is aan de tweede druk; uitgeverij d'jonge Hond, € 69,95.

Modeketen Shoeby heeft dit najaar T-shirts in de rekken, bedrukt met een illustratie van Piet Paris, in diverse kleuren, € 24,95.

Begin volgend jaar komt er een servies van Piet Paris op de markt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden