De erfgename van James Dean

Is het gek als je bij de stoïcijnse, licht verveelde uitstraling van Kristen Stewart aan James Dean moet denken? Dezelfde ruwe schoonheid. Dezelfde onzekerheid verborgen achter dezelfde stoere pose. Met een gezicht dat zelden van uitdrukking verandert, wat in het begin nog wel eens werd aangezien voor een gebrek aan talent.

De nu vijfentwintigjarige Stewart, deze week te zien in de actiekomedie 'American Ultra', verscheen in 2002 op het internationale podium als Jodie Fosters dochter in de thriller 'Panic Room'. Haar doorbraak kwam in 2008, toen ze gecast werd als Bella Swan in de vijf 'Twilight'-films, een kwintet dat volgens sommigen alle bloed uit het vampierengenre heeft gezogen, maar dat wereldwijd wel meer dan 3 miljard dollar opbracht.

Stewart groeide op in de entertainmentindustrie. Vader produceerde voor tv, moeder deed iets met scripts en werkte een blauwe maandag als filmregisseur. Tot haar twaalfde ging ze naar school, daarna studeerde ze thuis, via de post. School was anders niet te combineren met haar acteercarrière.

Dat acteren was al op haar achtste begonnen, nadat ze op school gespot was in een toneelstuk. Stewart wilde aanvankelijk net als haar ouders achter en niet voor de camera werken, zou ze later zeggen. Als scenarioschrijver of regisseur. Ze hoefde al die aandacht niet.

Maar die kwam er wel. In 2012 was ze volgens Forbes 's werelds best betaalde actrice met een geschat vermogen van rond de 70 miljoen dollar. Bij een ster van dat kaliber past ook een zorgvuldig gekoesterd of, iets cynischer, een zorgvuldig gemarket privéleven. Of Stewart inderdaad twee jaar lang een relatie had met Twilight-tegenspeler Robert Pattinson werd ondanks de foto's nooit officieel bevestigd. Dat gebeurde pas in 2014, toen de relatie voorbij zou zijn. Al die geheimzinnigheid is publicitair goud: het blijft aandacht genereren. Even dubbelzinnig wordt gedaan over Stewarts vermeende bi- of homoseksualiteit, nu ze een relatie zou hebben met een vrouw. Het hoort erbij. Een beetje ster gaat door zo'n fase. Stewart leek het spel zelf heel goed te begrijpen toen ze deze maand op vragen over haar seksuele voorkeur reageerde met: "I am an actress, man. I live in the fucking ambiguity of this life and I love it." Laat haar maar lekker spelen, dat is wat ze zegt.

Los van al dat real life-melodrama is Stewart als actrice sterk gegroeid en wisselt ze grote rollen af met rollen in kleinere producties. Naast Juliette Binoche speelde ze vorig jaar een prachtrol in 'Clouds of Sils Maria' van Olivier Assayas, een mooie, delicate film over de vergankelijkheid van actrices. Naast actrice en celebrity is ze inmiddels ook het gezicht van de modehuizen Chanel en Balenciaga. Dat komt mooi uit, want ze staat op het punt om weer samen te werken met Assayas in 'Personal Shopper', een film over geesten die zich afspeelt in de onderwereld van de mode-industrie.

"Ik ben een typisch meisje", zei ze in 2008 tegen Vanity Fair. "Ik lijk op iedereen." Dat was toen misschien zo. Nu niet meer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden