De engelenbak van de Scala zit vol maffiose duiveltjes

Ik vond het al zo vreemd dat er helemaal geen schandalen te melden waren bij de officiële opening van het Scala-seizoen op 7 december. Naast de gebruikelijke en oersaaie protesten tegen zogenaamd snobisme op het plein voor het beroemde theater, verliep de premièrevoorstelling van ’Aida’ tegen elke verwachting in zonder problemen. Het was feest. Befaamd regisseur Franco Zeffirelli (83) was teruggekeerd naar de Scala en ontwierp spectaculaire decors voor Verdi’s Egyptische opera. In de orkestbak vierde Riccardo Chailly zijn allereerste 7 december – de hoogste eer voor een dirigent in Italië.

Kortom, alles koek en ei. Zou het in Italië, waar het met de operacultuur maar magertjes gesteld is, dan toch mogelijk zijn om eens een keer zonder ophef een belangrijke première te hebben? Natuurlijk niet! Het rumoer kwam met enige vertraging. En dan heb ik het niet over de internationale recensies, waarin de dirigent nog wel geprezen werd (’il grande Chailly’) en er waardering was voor Zeffirelli, maar waarin de zangers er nogal bekaaid af kwamen er waarin toch ook de naam van de vorige chef – Riccardo Muti – omineus opdook. Sommigen vergeleken de enscenering met plat Disney-vermaak en de foto’s lijken die kwalificatie te staven.

Maar al deze stekelige kritiekjes verbleekten toen de tweede voorstelling van ’Aida’, afgelopen zaterdag, zich aandiende. Na de beroemde aria ’Celeste Aida’, die al direct aan het begin gezongen wordt, werd tenor Roberto Alagna door de ’kenners’ in de engelenbak uitgejouwd. Alagna beende daarop van het podium en weigerde terug te keren. Ondanks het rode alarmlichtje dat op zijn lessenaar aanfloepte, dirigeerde Chailly onverstoorbaar door. Na de aria moet de tenor vrijwel direct doorzingen en dus werd Alagna’s doublure in spijkerbroek het toneel opgestuurd.

Inmiddels zijn zowel Alagna als de Scala naar de rechter gestapt. Alagna wil zijn ’Aida’-contract uitzingen (hij verdient een slordige 20.000 euro per voorstelling, maar krijgt nu niets) om daarna nooit meer terug te komen. Ook zijn vrouw Angela Gheorghiu zal de Scala voortaan boycotten. De Scala wil Alagna niet meer zien, ook niet voor de resterende voorstellingen. Toch nog een schandaal dus – en wat voor een!

In de engelenbak van de Scala zitten overigens geen engeltjes maar de zogenaamde loggionisti – je reinste duiveltjes. Zij schoffeerden Alagna met hun gejoel, dat niets met enig artistiek inzicht te maken had. Men was uit op herrie, waarschijnlijk ook omdat Alagna geen ’zwijggeld’ had betaald. De Amerikaanse diva Beverly Sills heeft in haar autobiografie een boekje opengedaan over deze schandalige toestand in de Scala. Je betaalt of er komt herrie, hoe goed je ook zingt. Het zijn je reinste maffia-praktijken die helaas nog steeds groot effect sorteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden