De ene kruisbestuiving is de andere niet

Na het overweldigende succes van het debuut-album 'K' komt de Britse formatie Kula Shaker nu met de opvolger PEASANTS, PIGS & ASTRONAUTS (Columbia col 493142 2). Opnieuw staat de fascinatie voor oosterse mystiek en jaren-zestigpop centraal. Het eerste wat opvalt is echter dat zanger Crispian Mills en de zijnen er ditmaal minder goed in zijn geslaagd oost en west samen te laten gaan. Openingsnummer 'Great Hosannah' is een voorbeeld van een nummer waarbij dat wel is gelukt en het is meteen een van de beste nummers van de cd, samen met 'Radhe radhe' dat wordt gedragen door wonderschone Indiase gezangen.

Vaker maakt de band, die vernoemd is naar een Indiase koning uit de negende eeuw, op

'Peasants, pigs & astronauts' een wat verwarde indruk. Zo zijn 'Mystical machine gun' en 'S.O.S.' nogal drukke, overgeproduceerde tracks waar je nerveus van wordt en wordt een bluesy rocksong als '108 battles of the mind' opgevolgd door het psychedelisch rammelende 'Sound of drums'.

Deze overdaad is misschien te wijten aan producer Bob Ezrin, die eerder ook bij bands als Kiss, Pink Floyd en Alice Cooper achter de knoppen zat. Onder zijn leiding is de tweede worp van Kula Shaker duidelijk meer rock georiënteerd dan het debuut, waardoor de mengelmoes aan stijlen nogal eens te barok wordt. Daardoor heeft 'Peasants, pigs & astronauts' wel zijn momenten, maar haalt de cd zeker niet niveau van 'K'.

Een betere kruisbestuiving tussen oriëntaalse en westerse muziek is te vinden op de cd DON'T CLIMB THE PYRAMIDS (Suburban - Barbarity 020) van Maniacs vs Sharkiat. De plaat is het resultaat van een uniek samenwerkingsproject van de Zwitserse popgroep Maniacs en de Egyptische formatie Sharkiat. De muzikanten sloten zich op in een studio in hartje Cairo en kwamen na tien dagen met evenveel songs weer tevoorschijn.

'Don't climb the pyramids' is een cd waar het plezier in deze muzikale ontdekkingsreis van afspat. De songs klinken als een bonte, opwindende wervelstorm van kleuren en klanken. Ondanks de naam van de gelegenheidsformatie, die een strijd tussen de groepen suggereert, zijn de makers erin geslaagd hun muzikale achtergronden harmonieus te laten samenvloeien, zodat het vaak niet meer duidelijk is waar de een begint en de ander ophoudt. Zo ontstaat er op 'Om el khair' een fraaie wisselwerking tussen de bonkende popdrums en de lustig dartelende tabla-ritmes en drijft 'Time exploring machine' op de spanning tussen ruige gitaarriffs en lenige accordeon-klanken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden