De emoties van Darwin

Darwin met zijn dochter Annie op het strand. (Trouw) Beeld
Darwin met zijn dochter Annie op het strand. (Trouw)

Een heel jaar lang heeft Charles Darwin in het middelpunt van de belangstelling gestaan. In het nieuwe jaar wordt er nog een schepje boven op gedaan met de verschijning van ’Creation', een soort biopic over Darwin, maar dan slechts over een heel beperkt deel van zijn leven. Zijn relatie met zijn dochter Annie staat centraal.

De film is gebaseerd op het boek ’Annie’s box’ van de hand van Randal Keynes, de achter-achterkleinzoon van de Britse natuuronderzoeker Charles Darwin (1809-1882) die vooral beroemd werd om zijn evolutietheorie en zijn boek ’On the origin of species’ (Het ontstaan der soorten).

’Creation’ was de openingsfilm op het festival van Toronto, maar ondervond bij de distributie in de Verenigde Staten aanvankelijk problemen omdat de film te controversieel zou zijn voor het religieuze Amerikaanse publiek. De Darwin van de film, gespeeld door Paul Bettany, heeft een hechte band met dochter Annie, een van zijn tien kinderen. Haar dood op tienjarige leeftijd schokt hem diep, vergroot zijn wantrouwen in God en leidt er toe dat hij na lang dralen toch zijn boek over het ontstaan van de soort gaat schrijven.

Hij zet daarmee de verbintenis met zijn zwaar gelovige vrouw Emma (Jennifer Connally, in werkelijkheid ook de partner van hoofdrolspeler Bettany) op het spel. De liefde voor Emma en de liefde voor zijn theorie verscheurt Darwin. Godsdienst of wetenschap? Waar moet hij voor kiezen? Is het het geloof waarmee hij is opgegroeid en waar het hele gezin onder leiding van vrouw Emma onder lijkt te lijden (dochter Annie moet van de dominee voor straf met haar blote knieën in zout knielen) belangrijker, of kiest hij toch voor zijn eigen realiteit die hij met al zijn onderzoeken, te beginnen op de Galapagos-eilanden, voor waarheid aanneemt?

]]>

Het is het hoofdthema van ’Creation’, het geromantiseerde verhaal van Darwin. ’Creation’ gaat over de emoties van Darwin, niet zozeer over zijn theorie. Het wordt allemaal goed gespeeld en verfilmd, vooral de relatie met vrouw Emma is verfijnd uitgediept (toch handig om een echtpaar de hoofdrollen te geven). En de natuurbeelden zijn ronduit prachtig, maar het verhaal doet een beetje afbreuk aan de Darwin zoals we die denken te kennen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden