De eerste stappen op het podium van Laurens de Man en Nick Livramento Silva

Laurens de Man Beeld Bram Petraeus

Twee van de Kunstbeloftes van Trouw gaan een spannende zaterdag tegemoet. De voorstelling 'F*ck the Police', waar acteur Nick Livramento Silva (29) in speelt, gaat die dag in première. En pianist en organist Laurens de Man (24) presenteert in een concert zijn eerste cd met werken van Bach. Aflevering 2: De eerste stappen.

LAURENS DE MAN

Net van school en dan al een cd. Toe maar!

"Ik heb die cd-opname in 2015 gewonnen bij een concours voor conservatoriumstudenten van het Reformatorisch Dagblad. Ik ben daar heel blij mee, want normaal kost dat duizenden euro's. De cd komt uit bij een klein label, maar ze hebben niet bezuinigd op kwaliteit. Ik mocht opnemen in een heel mooie kerk in Schiedam, waar pianist Hannes Minnaar ook altijd opneemt.

"Ik heb gekozen voor onbekend repertoire van Bach. De Franse en Engelse suites, de partita's, de Goldbergvariaties en het Wohltemperierte Klavier zijn al duizenden keren opgenomen. Er zijn nog genoeg losse, onbekende werken, maar één groot werk moest erbij, een hoofdgerecht. Dat is de Zesde Partita geworden, die ik speelde op mijn eindexamen van het conservatorium."

Tevreden over het resultaat?

"Het is niet fijn om naar je eigen opname te luisteren. Je hoort het scheppingsproces, maar kunt niet meer ingrijpen. Dat leidt altijd tot een tekort, want je weet hoeveel andere mogelijkheden er zijn om het te spelen. Maar als ik de muziek opzet en gewoon uit het raam kijk, vind ik het mooi."

Hoe bevalt het leven nu je niet meer dagelijks naar het conservatorium gaat?

"Het conservatorium en de wekelijkse lessen die ik moest voorbereiden, zorgden voor structuur in mijn leven. Je was opgenomen in een massaal schoolgevoel. Nu studeer ik ook hard ter voorbereiding op concerten, maar dat is toch anders. Ik doe dat thuis of in de Utrechtse Janskerk waar ik organist ben. Dat is een stuk eenzamer.

"Gelukkig heb ik weer les. Eens in de drie weken ga ik naar Berlijn voor lessen bij organist en pianist Leo van Doeselaar. Daarvoor word ik weer uitgedaagd om moeilijke dingen te studeren, die je misschien niet snel op een concert zou spelen. Dat is erg waardevol."

Lukt het om voldoende werk te vinden?

"Ja, ik heb de luxe dat de concerten steeds op mijn pad komen. Als ik ergens speel, ontmoet ik mensen die me dan weer vragen voor een volgend concert. Voorlopig heb ik het druk. Er komt deze maand een concert aan in het Orgelpark en volgende maand speel ik tijdens een gratis lunchconcert in het Concertgebouw het hoorntrio van Brahms.

"De cd gaat me hopelijk ook nieuw werk opleveren. Want een cd werkt als een visitekaartje. Dinsdag was ik ermee op de radio, vandaag in Trouw!"

De cd-presentatie is niet zo maar een concert geworden.

"Nee, ik dacht: we moesten er maar iets leuks van maken. Ik heb choreografe Rianne Keyzer, met wie ik eerder heb gewerkt, gevraagd om een moderne dans te maken op oude dansvormen die Bach gebruikt.

"We nemen daarvoor een onbekende suite van hem. En met bevriende strijkers speel ik het pianoconcert in f van Bach. Dat is een van zijn mooiste stukken en ik geniet van de gezelligheid van een groep musici."

Tekst loopt door onder foto

Nick Livramento Silva Beeld Bram Petraeus

NICK LIVRAMENTO SILVA

Een hoofdrol! Wat voor personage speel je?

"Ik ben Darrell en ik werk bij de politie. Mijn broer, de andere hoofdrolspeler, zit bij een lokale groep activisten. Die gaan demonstreren bij de komst van een rechtse politicus. De politie komt daar tegenover te staan. Darrell wil dat op een persoonlijke manier oplossen, maar een nieuwe agent die net van de politie-academie komt, wil het volgens de officiële regels aanpakken. En zo komen mijn broer en ik tegenover elkaar te staan. Het stuk gaat over etnisch profileren en de invloed daarvan op de gemeenschap. Het wil het verhaal voortdurend van twee kanten belichten."

Merk je nu dat je veel aan de toneelschoolopleiding hebt gehad?

"Jazeker. Voor ik op de toneelschool zat, speelde ik een paar jaar bij Theatergroep DOX. Als ik het daarmee vergelijk, heb ik nu zoveel meer bagage. Ik ben nu als acteur veel flexibeler. Dat is belangrijk, want tijdens het repeteren ligt het plan voor de voorstelling nog niet vast. De ene dag wil de regisseur dit, de andere dag dat. Het plan ontwikkelt zich gaandeweg. Daar ga ik nu veel beter mee om. Ik kan nu dichter bij mezelf blijven, mijn rol invullen met iets vanuit mezelf, in plaats van doen wat de regisseur me opdraagt."

Is er een verschil tussen de beroepspraktijk en spelen op school? Vind je dit spannender?

"Op school gaat het om jouw ontwikkeling. Alles wat je daar speelt, is oefenmateriaal waarmee je de verschillende facetten van het spelen onderzoekt. Nu werk ik aan een productie die er in zes tot acht weken moet staan. Mijn ontwikkeling is daaraan ondergeschikt.

"Spannender dan een schoolvoorstelling is het niet. Toen speelden we ook voor publiek van buitenaf. Ik probeer nu juist niet te denken aan het publiek, maar alleen met het werk bezig te zijn: waar gaat het mij bij dit stuk om, wat wil ik vertellen?

"Anders kun je niet goed spelen. En de gedachte aan wie er komt kijken, welke regisseur me misschien ziet, of ik word ontdekt, probeer ik niet toe te laten."

Dat is toch juist belangrijk voor je volgende klus? Of heb je al genoeg werk?

"Natuurlijk is het belangrijk dat er mensen komen kijken. De weg naar werk gaat via werk. Je hoopt dat iemand ziet wat je kan en bedenkt dat je past in zijn project.

"Maar die gedachten mogen me niet afleiden. Nu word ik helemaal opgeslokt door dit stuk.

"Ik maak me soms wel zorgen of ik voldoende werk zal hebben. Na dit stuk speel ik weer een tijdje voorstellingen van de Gendermonologen. Pas in mei heb ik een volgend project, maar dat is onbetaald. In de periode ertussen hoop ik zelf een stuk te maken. Daar heb ik al een plannetje voor."

F*ck the police (regie Raymi Sambo) van theatergroep VIG speelt tot eind januari door het hele land in schouwburgen en op scholen. www.raymisambo.nl

De piano-cd A Bach Recital van Laurens de Man komt uit op het label STH Quality Classics. De presentatie is zaterdagmiddag om 15.00 in de Amstelkerk (Amstelveld 10, Amsterdam). De toegang is gratis.

Hoe word je een kunstenaar? Trouw volgt de komende jaren vier kunstbeloftes die in 2017 van de kunstopleiding kwamen. Behalve Laurens de Man en Nick Livramento Silva zijn dat beeldend kunstenaar Pip Passchier en filmmaker Zara Dwinger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden