De economie zegt het met bloemen

Onvrede en economisch onbehagen, een op drie Nederlanders heeft er last van, meldde het Sociaal Cultureel Planbureau deze week. Maar zo bedrukt kan de stemming in het land toch niet zijn, want we kopen veel meer bloemen voor elkaar. Dat zou toch niet gebeuren als wij Nederlanders massaal zitten te sombermansen. Het eerste halfjaar steeg de omzet van de bloemist met 5,4 procent vergeleken met vorig jaar. Bovendien ziet de bloemenverkoper de toekomst rooskleurig tegemoet.

Het kabinet-Rutte stak na jaren van malaise op Prinsjesdag de loftrompet over de economie. Veel Nederlanders mopperden dat ze daar weinig of niets van merken. Toch is er weer geld voor een bloemetje voor moeder, vriendin, echtgenote, geliefde of minnares. Het mag ook meer kosten. Minder boeketten in eenzelfde kleurstelling, en meer rozen, rood en wit op Moederdag en Valentijnsdag. Vooral de man trekt zich minder van het geklaag over de inkomsten aan. Hij koopt meer en duurder.

Ook zijn er nieuwe trends, zoals bloemen voor mannen. Dat zijn dan juist geen rozen, maar robuuste bloemboeketten, liefst blauw. De Verenging Bloemist Winkeliers (VBW), die het goede nieuws gisteren bracht, ziet dat 20- tot 40-jarigen de bloemist ontdekken, en die groep is geen eendagsvlieg. De kamerplant krijgt een herwaardering. Een plant wordt volgens de bloemenclub meer een meubelstuk met decoratiewaarde en een gezondheidsbeleving. Dat laatste kan elke bloemist per plantensoort aan zijn klanten uitleggen.

Toch zit de branche nog 15 tot 20 procent onder de omzetten van vóór de economische crisis van 2008. Er ligt dus nog een mooie toekomst voor de bloemist in het verschiet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden