de duurzame 100

9 Arjen Boekhold

ketenregisseur bij Tony's Chocolonely, 1978

interview op pagina 21

undefined

10 Jan Willem van de Groep

programmaregisseur Energiesprong, 1971

interview op pagina 26

undefined

11 Rob Boogaard

president Interface, 1968

Rob Boogaard is zo'n ondernemer die echt werk maakt van verduurzaming. Tapijttegelfabrikant Interface EMEA loopt op dit punt al jaren voorop. Vorig jaar kreeg het bedrijf het voor elkaar om een van de grootste productielocaties in Scherpenzeel op 100 procent hernieuwbare energie te laten draaien. De watercyclus is gesloten en er is geen vuilnisbeltafval meer. Hiermee heeft Interface EMEA in 2014 de CO2-uitstoot met meer dan 9 procent gereduceerd ten opzichte van 1996.

Boogaard is verantwoordelijk voor de groei- en duurzaamheidsstrategie van Interface EMEA (Europe, Middle East, Africa). Er werken 900 medewerkers op negentien verkoopkantoren en op twee productielocaties. Hij is een belangrijke aanjager van de Interface-visie om een van de eerste volledig duurzame industriële ondernemingen te zijn wereldwijd. Mission Zero is zijn doel.

Boogaard toont aan dat radicale duurzaamheid niet alleen mogelijk is, maar ook dat het zich uitbetaalt.

Hij spreekt veelvuldig in heel Europa over de aanpak van Interface: als lid van de Prince of Wales' EU Corporate Leaders Group, tijdens sessies met de Europese Commissie, het Europees Parlement en met verschillende Europese politieke leiders. Sinds 2007 is hij bestuurslid en medeoprichter van de How Far Foundation in Atlanta in de Verenigde Staten. De How Far Foundation is een organisatie zonder winstoogmerk voor humanitaire kinderhulp in Oost-Afrika.

undefined

12 Willem Treep

Willem van Willem&Drees, 1975

Willem is oprichter van Willem&Drees, een bedrijf dat mensen weer in verbinding wil brengen met eten uit hun eigen omgeving. Ze brengen voedsel en fruit vers van boeren en tuinders uit de omgeving naar de supermarkt. Ze leveren ook online.

Samen met Drees Peter van den Bosch is Willem Treep begonnen met Willem&Drees. Willem is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van Willem&Drees. Drees is verantwoordelijk voor de logistiek en financiën. Willem is de netwerker en de aanjager. Drees is de strateeg en de organisator.

Ze vinden eigenlijk dat ze als duo samen in de Duurzame 100 thuishoren, maar dat is er nog niet van gekomen. Drees staat - dit jaar meegerekend - al vier jaar achtereen redelijk stabiel in de middenmoot van de Duurzame 100. Voor het eerst heeft Willem nu ook een plek veroverd. En hij komt meteen binnen op nummer 12, een positie waar Drees slechts van kan dromen. Ook hier geldt dat de jury het waardeert dat deze ondernemers er in slagen om met een helder en simpel concept biologische teelt dichtbij de consument te brengen.

Willem Treep zit in adviesraden van Youth Food Movement en The Food Line Up. Hij was eerder werkzaam voor Tony's Chocolonely en daarvoor sales manager bij Unilever, met ijsjes van Ben&Jerry's in zijn portfolio.

In het afgelopen jaar bereikten Willem&Drees via de Nationale Postcodeloterij veel huishoudens met een Verskrat. Huishoudens konden een krat winnen en kwamen hierdoor in contact met vers eten van de boer. En, in oktober 2014, is www.willemendrees.nl live gegaan. Het assortiment werd uitgebreid naar biologisch duurzaam vlees, kaas en brood. Sinds september vorig jaar liggen in alle 150 kiosken van de NS Willem&Drees-appels. In 2014 schreef het bedrijf voor het eerst positieve cijfers.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden