Review

'De Duitsers waarderen onze vrije speelstijl'

Het Theaterfestival van Arthur Sonnen breidt niet voor niets uit naar Duitsland. Daar is veel aandacht voor het vernieuwende theater -met name het jeugdtheater- uit Nederland.

Het Nederlandse jeugdtheater gooit hoge ogen in Duitsland. Theaterteksten voor een jong publiek vinden in het buurland gretig aftrek en regisseurs zijn een graag geziene gast bij de gezelschappen. Arthur Sonnen, directeur van het Theaterfestival wil de jeugdtheaterselectie dan ook meenemen in de uitbreiding van zijn festival naar de stad Münster.

Het Theaterfestival, dat eerder in Antwerpen te zien was en vanaf morgen speelt in Amsterdam, slaat de vleugels uit naar het jeugdtheater. Dit jaar zijn een aantal verrassende voorstellingen te zien in het parallelprogramma en vanaf volgend jaar dingt het jeugdtheater mee naar de Grote Theaterfestival Prijs. Het jeugdtheater krijgt daarmee een volwaardige plek in het festival.

Sonnen: ,,De jeugdtheatervoorstellingen zijn eigenlijk net zo interessant als het theater voor volwasssenen.''

De uitbreiding valt samen met de plannen van Sonnen om in 2001 met het festival de stad Münster aan te doen.

Over de reden van de samenwerking vertelt Sonnen: ,,In Duitsland is het Nederlandse theater zeer gewaardeerd. Duitsland is een toneelland bij uitstek en de toneeltraditie is daar veel meer in de bevolking verankerd dan hier. Maar die tradities evolueren moeilijk, artistieke vernieuwing is daar niet zo belangrijk. In Nederland kreeg je sinds de jaren zeventig juist vernieuwing in het theater en in artistiek opzicht zijn theatermakers hier veel vrijer. Het jeugdtheater is hierin een voorloper. Vertaalde teksten van Nederlandse jeugdtheaterschrijvers als Ad de Bont, Suzanne van Lohuizen, Heleen Verburg of Roel Adam zijn in Duitsland enorm populair.'' Nederlandse jeugdtheatermakers vallen er regelmatig in de prijzen, zoals onlangs onlangs Esther Gerritsen met de jongerentheatertekst 'Gras'.

Sonnen: ,,Het traditionele theater voor de jeugd is daar nog een beetje moralistisch en doet denken aan het vormingstheater. Men denkt al snel dat een vernieuwende voorstelling voor kinderen te ver gaat. De programmering van de jeugdtheaterselectie van het Theaterfestival in Münster kan dan ook een impuls zijn voor het Duitse jeugdtheater.''

Regisseur Inez Derksen, van wie in het parallelprogramma de sprankelende voorstelling 'Mariken' te zien is, bevestigt dit beeld. Zij regisseerde onlangs een vertaling van 'De kleine Zeemeermin' van Judith Herzberg bij het Freie Theaterhaus in Frankfurt. Derksen: ,,De mensen van het Theaterhaus zijn enkele jaren geleden op het jeugdtheaterfestival in Den Bosch geweest en voelden zich enorm aangesproken door de vrije speelstijl en de manier waarop wij zware thema's op een humoristische en luchtige manier vorm weten te geven. Ze wilden een productie maken met een Nederlandse regisseur en ik kreeg de vrijheid om zelf een ensemble samen te stellen. Ik heb auditie gedaan met acteurs die net van de toneelschool kwamen en vroeg hen een monoloog van 'De kleine Zeemeermin' te spelen. Aan de manier van spelen merk je al snel welk beeld ze van het jeugdtheater hebben en hoe groot de kloof met het volwassenentheater daar is. Sommigen van hen speelden clichématig de bewegingen en de poppige stem van een klein meisje en begrepen niet dat ik iets anders wilde zien. 'Maar het is toch een kind!', riepen ze uit. Maar andere acteurs waren direct enthousiast om zo'n rol op een andere manier te spelen.''

Ook de grondige manier waarop Duitse acteurs een personage te lijf gaan, verraste haar. ,,De acteurs staan vol overgave op je aanwijzingen te wachten en vragen 'Wat wil je met ons doen?' Ze willen de emoties van het personage tot in hun tenen voelen. Ook discussiëren ze zeer intens en op een intellectueel niveau over de psyche van het personage. Maar ze schuwen het drama en een zware thematiek niet, ook niet voor kinderen. Voor hen was het een openbaring dat je de diepere betekenis in een stuk en een zware thematiek op een luchtige, humoristische manier kunt theatraliseren. Ze waarderen het dat je als regisseur niet zo autoritair bent en hen de vrijheid geeft om dingen uit te proberen en samen met hen op zoek te gaan naar nieuwe vormen van spelen en vertellen.''

Derksen vervolgt: ,,Het is verfrissend om via een andere cultuur het theater te bekijken waarmee je bent opgegroeid. Ik ben me hierdoor gaan realiseren dat we in Nederland een bijzondere jeugdtheatertraditie kennen. In Duitsland zijn veel acteurs ongelukkig met de jeugdtheatertraditie en ik vind het dan ook belangrijk om de uitwisseling met Duitsland door te zetten.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden