De duisternis als decor van filmklassiekers

Film kijken onder de blote hemel. In de zomer kan het – met een beetje geluk. Het Filmmuseum organiseert op zijn vorstelijke terras in het Amsterdamse Vondelpark de hele zomer openluchtvoorstellingen.

’Sunsets’ heet het programma dat elke vrijdagavond, na het vallen van de duisternis, is te zien. De Woody Allen-klassieker ’Annie Hall’ staat 15 augustus op de lijst. En in het Uitmarkt-weekend, op 29 augustus, volgt ’The Party’, het slapstick meesterwerk waarin Peter Sellers per ongeluk terechtkomt op een Hollywoodfeestje, en de boel op ongeëvenaarde wijze op stelten zet.

Ook het Amsterdamse filmtheater Rialto heeft een serie openluchtvoorstellingen ingeruimd, geënt op het thema ’wereldcinema’. Van 20 t/m 23 augustus zijn er voorpremières te zien van onder meer het Maleisische ’Mukhsin’, het Mexicaanse ’Lake Tahoe’ en het Braziliaanse ’Maré – Nossa Historia de Amor’. De laatste film is een musical opgenomen in de krottenwijken van Rio de Janeiro.

Ondanks al deze initiatieven in de openlucht, menen de organisatoren van ’Pluk de Nacht’ recht te hebben op ’Het Enige Echte Openlucht Filmfestival van Amsterdam’.

Een beetje gelijk hebben ze wel, want buiten de filmvertoningen om kan er bij ’Pluk de Nacht’ ook worden gegeten en gedanst, en is er een avond ingeruimd met het twaalfkoppige Max Tak filmorkest. Daarmee heeft ’Pluk de Nacht’ meer dan de andere initiatieven inderdaad de allure van een echt festival. De ontmoetingsplek is bovendien een betoverende: Het Stenen Hoofd aan de Amsterdamse IJ-oever, dit jaar aangevuld met bioscoop Studio K. aan het Amsterdamse Timorplein.

De vijfde festivaleditie begint vanvond onder de Hollandse sterrenhemel met de Nieuw-Zeelandse debuutfilm ’In My Father’s Den’, een film die volgens de festivalgids ’een genuanceerd tegenwicht biedt aan alle films die doen alsof het onder ogen zien van de demonen uit je verleden altijd en zonder voorbehoud een goed idee is’.

Het is tevens een van die films die niet in Nederland werden uitgebracht, en ook dat maakt ’Pluk de Nacht’ de moeite waard. Zo is volgende week plek ingeruimd voor ’Mister Lonely’, de nieuwste film van Harmony Korine die zelfs niet het International Film Festival Rotterdam haalde, de plek waar Korine’s ’Gummo’ en ’Julien – Donkey Boy’ nog hoge ogen gooiden. Daarover volgende week meer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden