De dokter luistert niet, de Consumentenbond wel

Word je van zorg beter? Als je 'Dokter luister nou!' leest, het rapport waarin de Consumentenbond een stortvloed van medische missers publiceerde, weet je genoeg.

In zeven weken tijd kwamen bij de bond liefst 1900 missers binnen. Althans, wat de melders zelf zien als missers. Ieder verhaal heeft immers twee kanten en voor het rapport is geen arts gehoord, noch zijn medische dossiers gelicht. In een disclaimer, achter in het rapport, dekt de bond zich dan ook in met mooie frases als dat het 'juridisch niet vast te stellen is of het hier ook daadwerkelijk om een fout gaat'. Ook wordt gesteld: 'Er kunnen geen conclusies worden verbonden aan...' Zo'n aanpak - stort uw ziekenhuisvuil maar hier! - heeft iets onaangenaams.

Maar van alle 'partijen' die in de zorg een rol spelen, zijn patiënten verreweg de zwaksten. Om te beginnen weten ze weten meestal niet wat hun markeert, welke behandeling daarbij het beste past of wie ze het beste in hun lijf kunnen laten snijden. Een aardige dokter is dan ook al snel een goede dokter.

Officieel hebben patiënten wat te kiezen sinds in 2006 de nieuwe Zorgverzekeringswet van start ging. Maar door gebrek aan kwaliteitscriteria die voor het grote publiek begrijpelijk zijn, lopen ook selectieve en kritische patiënten snel vast in het doolhof dat zorg heet. In de praktijk wordt dus vooral het advies van de huisarts gevolgd als het op verwijzingen aankomt.

Of dat inderdaad ook de beste medisch specialist of het beste ziekenhuis voor behandeling van een bepaalde kwaal oplevert, is zes jaar na de nieuwe wet nog altijd de vraag. Wel is zeker dat medisch specialisten voor zichzelf, of naaste familie, zo ook hun eigen adresjes hebben. Net zoals we inmiddels ook weten dat, mocht het misgaan, je aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg weinig hebt. Want die doet aan 'systeemtoezicht' en dus niet aan individuele klachtenbehandeling, schreef minister Schippers nog onlangs aan de Kamer. Kortom: in Nederland staat de patiënt vooral alleen. Dus mag deze groep misschien ook eens iets van zich laten horen? Nou dan!

Zoals verwacht grossiert het rapport in leed. De ene na de andere pagina. Het drama rond de geboorte van een meisje bijvoorbeeld - verloskundige had het te druk, gynaecologe was niet ingelicht, meisje kreeg zuurstoftekort, daarna een hersenbloeding en ze overleed na 13 dagen. Of het verhaal van de man van 120 kilo met zijn knie. De man moet eerst maar eens afvallen. Totdat na twee jaar pijn lijden de lang verwachte MRI-scan uitwijst dat hij met een kapotte meniscus rondloopt. Of het verhaal van de bejaarde vrouw die valt. Haar huisarts constateert slechts een kneuzing. Maar na drie maanden pijn blijkt dat de schouder uit de kom is. Helaas te laat om een en ander voor de rest van haar leven nog goed te laten herstellen.

Al langer is bekend dat jaarlijks door fouten in het ziekenhuis tussen de 1800 en 2000 mensen overlijden. Jaarlijks lopen 30.000 patiënten blijvende schade op, aldus schattingen uit 2004 en 2008. Het rapport van de consumentenbond kleurt deze anonieme cijfers in Maar het voegt er ook iets aan toe; De kern daarvan is de titel van het rapport: "Dokter, luister nou!' Klachten aanhoren betekent immers ook dat je er iets mee moet. Dat blijkt nog steeds moeilijk.

Het sluit ook aan bij de conclusie van letselschadeadvocaten in een eerder rapport van de consumentenorganisatie. Zij vinden dat er in tien jaar tijd eigenlijk niks is veranderend. Tel daarbij op de terughoudendheid van zorgprofessionals en zorginstellingen om hun resultaten open en begrijpelijk voor het grote publiek te presenteren, dan is er één conclusie gerechtvaardigd. Kom maar op met die nieuwe Wet Cliëntenrechten Zorg, die onder andere verplicht om goede dossiers aan te leggen. Weg met die bezwaren die vanuit de hoek van medici worden opgeworpen. Nu is de patiënt aan de beurt.

Wil die overigens dit boekje in-zien, dan moet hij toch aankloppen bij het ziekenhuis, want de Consumentenbond brengt het niet op de markt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden