De directeur wil terug naar het leukste: tv-programma's maken

Het is niet geheel onverwacht. Bert van der Veer, programmadirecteur van RTL 4, RTL 5 en Veronica, verlaat deze week de Holland Media Groep. De reden: hij dreigde ver af te komen van wat nog steeds het leukste van televisie is: programma's maken.

Van der Veer vergelijkt het met het besturen van een tram. Toen hij alleen het programmaschema voor RTL 4 maakte kon hij alles overzien. Maar met ook RTL 5 onder zijn hoede werd het zicht minder. De overtreffende trap kwam toen ook de programmering van Veronica op het bord van Van der Veer kwam. “Toen kon ik alleen nog maar toezien hoe anderen de trams bestuurden - en kennelijk de positie waar ik met de groei van de HMG in terecht kwam.”

Tot zijn lichte ergernis kwam vorige week opnieuw het bewijs van zijn eenzame plek, toen hij Robert ten Brink in 'All you need is love' hoorde zeggen: 'Wij zien u over veertien dagen. Dan niet om half negen, maar om half acht.' Van der Veer: “Vroeger had ik geweten waaròm dat programma over veertien dagen een uur eerder wordt uitgezonden. Ik kende ieder hokje van de schema's. Nu wist ik het eenvoudig niet meer.”

De ergernis kan volgende week weg zijn, wanneer Van der Veer aantreedt als creative director bij het het Hilversumse produktiebedrijf D & D/K & B Groep. Daar hoopt hij weer het leukste werk van televisie te gaan doen. Dat trekt hem.

Hij wilde snel weg bij de HMG. “Als een regisseur van 'Koffietijd' overstapt neemt hij weinig bedrijfsgeheimen mee. In mijn geval lag dat anders, ik wilde niet dat de gesprekken in de gangen stil zouden vallen wanneer ik langs liep. Ik heb Huib Boermans (directeur van de Holland Media Groep, red.) twee weken geleden vriendelijk verzocht of ik zo snel mogelijk weg mocht. Ik moest voorkomen dat ik een spion werd.”

Hij is een lange man (Bergen op Zoom, 13 maart 1951). Bril en pijp, blauw colbert. Roze overhemd, rood-bruin-gele stropdas. Van der Veer somt de bedrijven op waar hij als programmadirecteur aan de wieg stond. In 1989 was er TV 10, de mislukte poging van Joop van den Ende om in Nederland commerciële televisie te beginnen. Daarna volgden RTL 4 en RTL 5, in 1992 en Veronica, vanaf 1994.

In het leven daarvòòr was Van der Veer voorlichter bij een platenmaatschappij, schreef stukjes voor de Varagids, De Telegraaf, Haagse Post en Nieuwe Revu. Van der Veer was tv-recensent bij de GPD en freelance regisseur bij de Avro (Toppop) en Veronica (Countdown, Tineke).

Hij noemt het 'een interessante status' die hij als progrogrammabaas van de drie grootste commerciële stations had. Het is ook onvermijdelijk dat er één coördinator moet zijn, die het geheel probeert te overzien. “Robert ten Brink zou in kijkcijfers kunnen winnen van Hennie Huisman. En vice versa. Maar 'All you need is love' van Veronica tegenover de 'Surpriseshow' op RTL zetten, is potentiële kapitaalvernieting. En daarom is de Duitse politieserie 'Wolf' op RTL 4 te zien wanneer Veronica 'All you need' brengt.”

Hij lette er goed op, dat de schema's geen obsessie werden. “Creativiteit is buitengewoon aangenaam. Benen op tafel. Veel roken. Dingen bedenken. Maar het is niet goed gaten te vullen die niet voorzien in een behoefte. Jij en ik kunnen een fantastisch programma bedenken voor de vooravond van RTL 4. Een uitzending beter dan het Rad van Fortuin. En juist dat is precies wat niet nodig is: die vooravond ìs al goed.”

“Je kijkt waar de behoeftes zijn, waar de leemtes vallen.” Hij legt uit hij een gat zag ontstaan, toen Paul de Leeuw zijn programma op zaterdagavond voor de Vara staakte. “Het marktaandeel van de Vara is teruggelopen sinds Karin Bloemen op die plek Karin Bloemen is. Wat zou wel geschikt zijn voor die plek? Over zulke dingen wil ik nadenken. Daar heb ik zín in. Bij de D & D/K & B Groep trof ik een berg werk aan. Wow, een uitdaging.” De nieuwe creative director van D & D/K & B Groep lacht.

“Iedereen binnen de Holland Media Groep is verrast over de kracht van RTL 4. Als een ware rots in de branding. RTL 4 als de veilige haven van Hennie Huisman en Viola Holt. De vertrouwdheid van zulke mensen máákt van het station de rots.” Dat ligt voor RTL 5 anders. Het station heeft in de optiek van Van der Veer een plaats gevonden, hoewel heel anders dan bij de opzet de bedoeling was. Het kreeg niet de programmering voor de jonge, mannelijke en hoog opgeleide kijker. In plaats daarvan kwam er iedere avond een speelfilm: “Gewoon een speelfilm, geen gezeik. Dat is goed geweest. En ik zag er ook dingen die bijna experimenteel zijn, zoals in het programma van Jan Rot.”

“Het is kennelijk onvermijdelijk dat RTL 5 onder druk van Brussel dit najaar de programmering wijzigt en een themazender wordt om zo haar frequentie te behouden. Ik ben daar niet enthousiast over. Het is wrang, slechts een Pyrrusoverwinning dat HMG RTL 5 mag houden en de keuzeknop niet aan het Sportkanaal van John de Mol en consorten cadeau wordt gedaan.”

'De slechte kijkcijfers van Veronica, die ruim zijn achtergebleven bij de ramingen, zijn deels op het conto van Van der Veers programmering geschreven. Hij ontkent echter dat dat zijn besluit om bij HMG te vertrekken heeft bepaald', aldus een ANP-bericht van woensdag. Van der Veer lacht gemelijk. “Dat schreven ze ook toen Joop Daalmeijer bij Veronica wegging.”

Hij neemt een pauze, staart uit het raam. “Ik ben echt moe van die wonderlijke negatieve deken die over Veronica is uitgehangen. Het is een groot wonder te bedenken dat Veronica na vijf maanden een marktaandeel van acht procent heeft. Bovendien is er een dualiteit gaande. Kranten schrijven hoe slecht het gaat, terwijl ik in 'Adformatie' de kop 'Veronica maakt beloften waar' aantref.”

Vergelijkt Veronica met een voetbaltrainer die een elftal in de schoot geworpen krijgt: “Natúúrlijk zitten er in dat team mannetjes op de verkeerde plekken. Maar ook gebeuren er onvoorspelbare dingen.”

Een directeur (hij wil niet zeggen wie) van een publieke omroep zei onlangs tegen hem dat hij een programma wel drie seizoenen wilde geven om succesvol te worden. Van der Veer: “Ik kan mij dat bij de publieke omroep voorstellen, maar zou zelf zeggen: drie maanden.” Hij noemt de inmiddels verdwenen programma's van Mariska Hulscher en 'Quinto'. “Dat zijn programma's die het minder goed doen dan je hoopt. Maar je moet ook kunnen toestaan dat er op de commerciële televisie programma's zijn die niet ogenblikkelijk succes genereren. Bijvoorbeeld: 'Nieuwslijn', Hagens of Deelder.”

Geprikkeld: “Het is maar net welke meetlat je langs succes wilt leggen. Wat héét succes in dit werk? Je hebt mensen die bedrijven kunnen opstarten en mensen die in staat zijn een succes te continueren. De opstarters, mensen als ik, krijgen altijd de verwijten. Zij doen ondankbaar werk, omdat ze verwachtingen scheppen die in de praktijk altijd tegenvallen. Zo makkelijk is het niet. De KNVB krijgt straks dat probleem ook met het Sportkanaal, dat nu met zo veel lawaai wordt aangekondigd. Maar je ziet ook daar hoe adverteerders èn journalisten dat geluid versterken.”

Herinnert zich de affiches die Veronica vorig jaar overal in het land hing. 'Zeven dagen in de week leuk, jong, swingend, modern'. “Je weet natuurlijk dat het niet zo werkt. Je bènt niet zeven dagen dagen in de week leuk en jong. Er zijn ook momenten dat zoiets ophoudt.”

Steekt zijn pijp opnieuw aan. “Inhoud moet er zijn. Mijn affiniteit met 'Het spijt me' is groter dan met de 'Honeymoonquiz'. Van het laatste is de kern vermaak, het eerste programma zegt nog iets over de relaties die mensen met elkaar aangaan. Dan krijgt 'Het spijt me' raakvlakken met 'Buren' van Frans Bromet. En dat maakt televisie zo boeiend.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden