De dertig schorten van Mien Dobbelsteen

De televisie is de spiegel van de samenleving, wordt wel eens gezegd. Maar wie bepalen eigenlijk het gezicht van Hilversum en Aalsmeer? Wie zijn deze smaakmakers achter de schermen? Deze week Coco de Meyere, styliste en kledingadviseuse van Linda de Mol, Astrid Joosten, Anita Meyer, de gastvrouwen van 'Service Salon', 'Zeg 'ns Aaa', 'Oppassen!' en 'Medisch Centrum West'.

“Twee jaar geleden wilde Anita Meyer het over een hele andere boeg gooien. Er zou een nieuwe CD van haar uitkomen en ze wilde haar hele imago aanpassen”, legt De Meyere uit. “Daar heb ik haar toen bij geholpen. Het moest wat sportiever, wat meer eigentijds. Vroeger droeg ze altijd van die asymmetrische pakken en fel gekleurde truien met veel goud en glitter. Dat hebben we helemaal omgegooid. Ze draagt nu simpele lijnen en zachte kleuren. Ecru, brons en roestbruin, dat past veel beter bij haar persoonlijkheid.”

“Ik werk altijd heel erg op kleur. Bordeauxrood met oud-roze, oranje met roestbruin, kobaltblauw met aquamarijn. Dat gaat op gevoel. Ik ben een enorm gevoelsmens, werk op mijn intuïtie. Ik maak ook wel eens grapjes. Heb de cast van 'Oppassen!' weleens helemaal in pastelkleuren gestoken. De een in het mintgroen, de ander in het babyroze, de derde in het zachtgeel. Dat was echt het einde. Als je ze allemaal bij elkaar zag, was het net een schilderij.”

In haar 'stal' zitten, behalve Anita Meyer, ook andere grote namen als Linda de Mol en Astrid Joosten. De Meyere: “Vroeger deed Linda alles zelf, maar op een gegeven moment had ze daar absoluut geen tijd meer voor. Toen ben ik erbij gehaald. Nu doe ik in principe alles voor Linda. Dat is ook te zien. In het begin van 'Love Letters' kwam alles wat ze droeg nog bij Sheila de Vries vandaan. Niet dat dat niet mooi was, maar het stond haar soms een beetje mevrouw-achtig. Dan stond ze daar weer in zo'n fluwelen jurkje met aangeplooid rokje. Het was soms een beetje te keurig, te conservatief. Samen hebben we besloten dat het over de hele linie best wat sportiever mocht, iets jeugdiger. Nu zie je haar dus wat vaker in een mooi colbertje.”

“Linda is op haar best in zachte kleuren: beige, bruin of gebroken wit. Dat heeft niet alleen te maken met de kleur van haar haar en haar huid, maar ook met haar persoonlijkheid. Je moet Linda geen harde kleuren aantrekken, zoals Astrid Joosten. Die kan felle kleuren, zoals knaloranje of hardrood, goed hebben. Niet alleen vanwege haar donkere haar, maar ook vanwege haar karakter. Niet dat Astrid nou direct veel harder is dan Linda als persoon, maar ze is misschien wat meer uitgesproken. Linda is ronder, zachter.”

“Als ik met iemand samenwerk kijk ik altijd eerst hoe iemand in elkaar zit. Hoe gedraagt 'ie zich, hoe praat 'ie, ja zelfs hoe is zijn of haar huis ingericht. Ik let op alles, de kleinste details. Daar zoek ik dan intuïtief iets bij. Wat je aan hebt moet passen bij je persoon”, zegt De Meyere, die zelf gekleed gaat in een lichte broek, zwarte laarsjes en een lange jas van dunne spijkerstof.

Vandaar ook dat De Meyere zich sindskort niet alleen styliste, maar ook imagebuilder noemt. De Meyere: “Het verschil zit hem in het totaal-pakket. Imagebuilding gaat veel verder dan alleen maar een jasje uitzoeken.”

Zo heeft De Meyere nog niet zo lang geleden Maya Eksteen, presentatrice van het programma 'Lief en Leed', helemaal omgeturnd. De Meyere: “Maya zat bij dat programma gewoon niet lekker in haar vel. Ze heeft mij erbij gehaald omdat ze hoorde dat ik ook Linda deed. Ik ben eerst rustig met haar om de tafel gaan zitten om te kijken, waar willen we naar toe. Een sportieve uitstraling vond ik het beste bij haar passen. Ik heb gezegd: volgens mij moet je je haar weer helemaal kort knippen, met flinke grote oorbellen in. Dat staat je gewoon heel goed. Over die oorbellen zijn inmiddels hele discussies gevoerd. Niet alleen met de redactie van haar programma, maar ook met kijkers. Stapels brieven kwamen er binnen. Waarom die Eksteen toch altijd van die vreselijke oorbellen in had. Op zo'n moment moet je als styliste heel sterk in je schoenen staan.”

“Ik krijg regelmatig reacties van kijkers. Toen ik Sjoukje Hooymaayer in 'Zeg 'ns Aaa' een paar keer hetzelfde bloesje had aangetrokken, was het meteen: kan dokter Van der Ploeg niet eens wat anders aan? Mensen letten daar enorm op. Ook komen er vaak brieven binnen met vragen als: waar komt dat jasje van Astrid Joosten vandaan?”

“Als een programma niet lekker loopt, dan liggen opmerkingen over de kleding vaak heel gevoelig. Voor de presentator van 'Blind Date', Bert Kuizenga, had ik iets heel leuks bedacht. Elke show helemaal in een andere kleur, ton sur ton. Stond 'm heel goed. Totdat Boudewijn Büch er een keer een lullig stukje over schreef. 'De bananenkoning' werd hij genoemd, omdat hij helemaal in het geel gekleed was. Toen wilde hij meteen niet meer.”

Zelfs over de outfit van een personage als Mien Dobbelsteen denkt De Meyere lang na. “Ik probeer me dan echt in haar persoon te verplaatsen. Zo'n vrouw zit 's morgens ook voor de spiegel en denkt: wat zal ik aantrekken vandaag?” Wie denkt dat Mien Dobbelsteen altijd in dezelfde schort rondloopt heeft het dan ook helemaal mis. De Meyere: “Ik heb in de loop der jaren wel zo'n dertig verschillende schorten voor haar uitgezocht.”

Een kledingstuk dat ze, vooral voor mannen, nooit meer uit de kast zal pakken is het gilet. De Meyere: “Ooit heb ik dat geïntroduceerd bij Marc Klein Essink, toen hij de 'Staatloterijshow' ging presenteren. Nu, vier jaar later, loopt heel mannelijk Hilversum er in rond.”

Over het algemeen is De Meyere niet al te enthousiast over wat ze aan kleding voorbij ziet komen op het scherm. “Als ze denken, het moet iets sportiefs zijn, is het altijd een spijkerbroek met zo'n zwart leren motorjack. Dat vind ik een beetje te makkelijk. Bij een sterrengala verkleden de vrouwen zich meteen als koningin Beatrix. Enorme satijnen jurken met van die grote strikken erop. Waar is de eigen identiteit gebleven, denk ik dan.”

Dat mode op de televisie weinig te maken heeft met mode in het dagelijks leven, daar is De Meyere het wel mee eens. “Televisie heeft zo zijn eigen modewetten. Natuurlijk moet de kleding in de eerste plaats passen bij de stijl van het programma en het decor. Die grunge-look of eco-look die nu zo in is. Met van die binnenstebuiten gekeerde naden of rafelige randen. Dat is voor televisie geen gezicht. Vooral niet als het om een showprogramma gaat.”

Toch zou De Meyere best eens wat anders willen. “Een jurk met van die kistjes eronder vind ik zelf best leuk, maar daar hoef je bij de meeste heren, en dames trouwens ook, in Hilversum niet mee aan te komen. Die zien een vrouw toch het liefste in een kort rokje met pumps.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden