De derde versie van een monumentaal werk waarin de Tweede Wereldoorlog nadreunt

Mensen die zijn werk kennen, zullen dit schilderij meteen herkennen als een echte Lataster. De scherpe krassen, felle kleuren en vlekken zijn karakteristiek voor kunstenaar Ger Lataster (1920-2012). Het begon bij hem ook altijd met een heftige aanval met het potlood op papier. En vervolgens zwakte hij de harde lijnen en krassen af, maakte ze zachter en ronder door erin te poetsen en te vegen. Een Lataster herken je ook aan de elementen die vaak terugkeren, zoals een verfpalet en Icarusachtige figuren als symbolen van menselijke hoogmoed.


Het Bonnefantenmuseum in Maastricht kreeg dit werk onlangs cadeau van Peter en Daniël Lataster, de zonen van de kunstenaar. Ger Lataster had als geboren Limburger een speciale band met dit museum. De aanwinst is een belangrijke aanvulling op de collectie 'Amsterdamse Limburgers'. Behalve Lataster horen ook Pieter Defesche, Jef Diederen en Lei Molin bij deze groep Limburgse kunstenaars die na de oorlog naar Amsterdam trokken.


Het werk van Lataster, geboren in een mijnwerkersgezin in Schaesberg, is doordrenkt van engagement. De Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog, Vietnam, Irak en de Golfoorlog dreunen erin na.


Dit schilderij, getiteld 'Het haar van de vrouwen, de brillen van de dichters, de schoenen van de arbeiders en de as van ons allemaal III' gaat over de verschrikkingen in de concentratiekampen. Het is een derde versie. Lataster schilderde de eerste, een gigantisch vierluik, in de jaren '70 na een bezoek aan de voormalige vernietigingskampen van de nazi's. Het werk was zo belangrijk voor hem dat hij er tien jaar later een tweede en derde versie van schilderde: weer een vierluik en één enkel groot doek. Zijn zonen hebben dit laatste werk nu geschonken aan het Bonnefanten, waar zich ook de eerste versie bevindt. Lataster wordt gezien als een van de belangrijkste abstract-expressionistische kunstenaars van Nederland. Hij deed mee aan internationale tentoonstellingen als Documenta . Zijn werk bevindt zich in een groot aantal musea, waaronder het Guggenheim in New York.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden