De Delcroix-aanpak: samen werken en samen denken, van choreograaf tot dansers.

Er hangt allesbehalve een serieus en 'heilig' balletaureool boven de studio van Introdans. De repetitie van de nieuwe choreografie 'Equilibrium' verloopt een week voor de première in ongekend ontspannen en vrolijke sferen.

Choreograaf Patrick Delcroix springt van de ene naar de andere danser, maakt ondertussen spitse grappen en als hij zich voor een choreografische moeilijkheid ziet geplaatst strijkt hij eigenwijs zijn karakteristieke sikje glad. ,,Die balans moet lukken, kijk maar.'' Voor de ogen van zijn dansers krult hij zich lenig in een schijnbaar onmogelijke bocht. De kwieke twinkeling in Patrick Delcroix' blik werkt zelfs na een dag van intensief repeteren nog aanstekelijk. Als de choreograaf het zelf ook even niet meer weet en weer naar zijn sikje grijpt, helpen de dansers de choreograaf monter met het bedenken van een oplossing. Samen werken, samen denken, samen doen: een belangrijk kenmerk van de Delcroix-aanpak.

,,Zelf hield ik er als danser ook niet van als een choreograaf met een kant en klaar dansstuk de studio binnen kwam stappen'', zegt de choreograaf. ,,Een invuloefening van passen: een ramp vond ik dat. Het is belangrijk dat de dansers zelf ook plezier beleven aan het creatieproces. De inbreng van de eigen danspersoonlijkheid geeft reliëf en inhoud aan het dansstuk.''

Zijn nieuwste werk 'Equilibrium' is wat dat betreft 'bingo', aldus de choreograaf. ,,Als er in de studio geen goede 'chemistry' met de dansers ontstaat, dan weet je: dit wordt een slecht ballet. Je moet altijd een beetje verliefd zijn op elkaar, samen het concept van de choreografie tot iets prachtigs verheffen; een ultieme osmose van ideeën en emoties.''

Een van de eerste acties van Roel Voorintholt, sinds 1 januari artistiek directeur van het Arnhemse dansgezelschap Introdans, was het aanstellen van Patrick Delcroix als een van de vaste gastchoreografen. Deze Fransman (Pau, 1963) was tot 2003 een van de gezichtsbepalende dansers van het Nederlands Dans Theater (NDT) en maakte daar in 1988 voor de choreografieworkshop het ballet 'Travelling', een succesvolle opmaat voor balletten voor het juniorengezelschap NDT II.

Met daaropvolgende choreografieën voor Djazzex, de Wiener Staatsoper en het Braziliaanse Cisne Negro in São Paolo, rees Delcroix' ster als dansmaker gestaag maar zeker. Dat resulteerde in de prestigieuze Franse onderscheiding 'Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres' én in een aantal werken voor Introdans Ensemble voor de Jeugd.

Patrick Delcroix is dus een 'oude bekende' in Arnhem, maar 'Equilibrium' is wel de eerste choreografie die hij in de hoedanigheid van vaste gastchoreograaf voor het gezelschap creëert. Delcroix: ,,Nee, dat voelt niet anders. Met mijn eerdere choreografieën 'Jeu' uit 2001 en 'Lézarder' uit 2004 voor Introdans Ensemble voor de Jeugd, ging ik ook tot het uiterste om een kwalitatief goed ballet af te leveren. Wél is het een groot verschil dat ik nu ook mede richting aan het hele gezelschap kan geven. Roel Voorintholt wil met Introdans een nieuwe artistieke richting inslaan, echt proberen een grote kwalitatieve stap voorwaarts te zetten door het brengen van topstukken uit het bestaande balletrepertoire en het aantrekken van gerenommeerde choreografen voor nieuwe werken. Ik vind het echt heel spannend om als een van de boegbeelden van het gezelschap de kwaliteiten van de dansers verder te mogen uitbouwen. Bij NDT heb ik gewerkt met de beste choreografen ter wereld, die ervaring breng ik in ieder geval al mee.''

'Equilibrium', ofwel 'evenwicht', maakt deel uit van Introdans' nieuwe programma 'BALANCE' en die titel is volgens Delcroix niet zomaar gekozen. ,,Het programma staat ook voor de nieuwe 'balans' binnen Introdans; een statement voor de nieuw te varen koers. Maar je mag niet verwachten dat met deze productie direct alle ambities worden waargemaakt. Dat heeft tijd nodig.''

Naast Delcroix' eersteling bestaat 'Balance' uit bestaande werken van de Taiwanese choreograaf Lin Hwai-min en de Fin Jorma Uotinen. De drie werken delen tezamen één grote gemene deler: 'balans'. In spirituele of religieuze zin, maar voor 'Equilibrium' zoekt Delcroix de balans op een andere, meer abstracte manier. ,,Omdat 'balans' door iedereen totaal verschillend kan worden ingevuld. Daarom heb ik het gezocht in extremiteiten die in wisselwerking met elkaar ook een soort balans opleveren. Super langzaam tot heel snel, zowel in de muziek als de dans uitgedrukt, leiden in de choreografie tot serene rust.''

Rust: beleeft de energieke choreograaf de balans in zichzelf dan ook als zodanig? ,,Ik geloof oprecht in de stilte van de natuur of om tijd te nemen om even niets te hoeven doen. Maar om eerlijk te zijn: dat houd ik niet lang vol. Ik vind het heerlijk om tijdens een hectisch repetitieproces op te gaan in inspirerende creatiemomenten. Het werken in de studio is eigenlijk de beste 'balans' die ik mij kan wensen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden