De degens gekruist over kruistochtenfilm

Slechte timing, zo oordeelden verschillende Amerikaanse critici vorig jaar al over 'Kingdom of Heaven', de nieuwste film van Ridley Scott. De Engelse regisseur blies een aantal jaren terug met 'Gladiator' de togafilm duurzaam (zie 'Troy', 'Alexander the Great') nieuw leven in maar besloot, zelf weer uitgekeken op helmboshelm en knotsen, zijn aandacht een aantal eeuwen te verleggen. Naar de kruistochten.

Ook zoiets. Scott was erg onder de indruk van gratie en ridderlijkheid van de kruisridders. Ze trokken destijds 'als cowboys' (in de woorden van Scott) ten strijde om de Arabieren (de Indianen?) uit het heilige Jeruzalem te verjagen. Scott besloot zich te concentreren op de korte periode van vrede aan het einde van de twaalfde eeuw die dan verstoord wordt door een groep fanatieke christenen die andere gelovigen de toegang tot Jeruzalem ontzeggen. Belegering door moslims onder leiding van leider Saladin volgt.

De Engelse regisseur kreeg het druk met het inhuren van de 1500 Marokkaanse figuranten en het niet overschrijden van het budget van 140 miljoen, maar het ontging hem toch niet dat oorlog tussen christenen en moslims niet meer zo voorbij was als hij eerst bedacht had. De eerste verontruste voorbeschouwing verscheen vorig jaar in de New York Times, waarin de film op basis van het script werd beschuldigd van stereotypering van moslims.

Osama Bin Ladens versie van de geschiedenis, meldde professor Jonathan Riley-Smith, de kruistochten-expert in Cambridge, daarentegen op basis van datzelfde script aan de Daily Telegraph. Scott huurde geschiedkundigen in. 'Niets aan de hand' stelt Islam-deskundige Dabashi deze maand in het Engelse filmblad Sight and Sound. Hij struikelde over een seksscène (door de regisseur inmiddels verwijderd) en over een paar falende dialecten, maar 'that's all'.

De film gaat ook helemaal niet over de kruistochten, gelukkig, maar over het verlies en herstel van geloof. Gelijk 'Blade Runner', 'Black Rain', 'Gladiator' en de andere Hollywoodfilms. Met zijn verheerlijking van het geloof aan beide zijden, gokt Scott op een massa nieuwe bioscoopgangers; de Mel Gibson-fans, concludeert The Observer dit weekend.

Volgende week arriveert het spektakel tegelijkertijd in Europa en Amerika in de bioscoop en kunnen we zelf oordelen. Maar voor een wellicht (hopelijk) nuchterder visie op de kruistochten is er altijd ook nog de 'onze', die van Dolf die in spijkerbroek vanuit de jaren 70 in de 12de eeuw belandde. De internationale film naar het boek van Thea Beckman staat aangekondigd voor 2006 .

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden