Review

De damesdetectives van Botswana kennen het leven

Soms stemt het vak somber, de slager en de beul zullen het beamen. Alle dagen kommer en ellende, zweet, tranen, geween, bloed en smeerlapperij. O, daar heb je een seriemoordenaar... nee, 't is een gewone. Maar soms valt er op je pad een manestraaltje dat je de wrede wereld doet vergeten. Zo kan het dus ook, speuren zonder bloed, zonder verschrikking, gewone mensen helpen om iets terug te vinden wat verloren was. Dat doet de lieve, dikke, zwarte Precious Ramotswe na een nachtmerrie van een huwelijk en de dood van haar vader in Alexander Mccall Smiths 'De Erfenis van Vader Ramotswe'. Ze richt in Bostwana het beste damesdetectivebureau op, overigens niet alleen voor dames. En ze neemt haar cliënten als het ware veilig op schoot.

Om grote misdaden gaat het niet; ze moet een verdwenen echtgenoot opsporen en een opstandige dochter schaduwen. En er is iets wat haar niet los laat: de verdwijning van een elfjarige jongen. Ze vreest het ergste, want in Botswana worden kinderlijken gebruikt voor zwarte magie. Het is een in al zijn eenvoud boeiend en ontroerend boek en de Afrikaanse natuur wordt er met zijn ontzagwekkende pracht en verschrikking beeldend in opgeroepen. En het wordt nooit zoetelijk, Precious heeft aan den lijve ondervonden hoe wreed het leven kan zijn. Dit is een zeer bijzondere en originele roman, een roman die je hart raakt. Het heeft vrij lang geduurd voor het in het Nederlands werd vertaald, laten we hopen dat de vervolgen gauw komen.

In 'The Sixth Lamentation', het debuut van William Brodrick, zijn wel veel doden, maar ze liggen al bijna zestig jaar in hun massagraven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn ze in de vernietigingskampen vermoord. Als Agnes Abret, van Franse afkomst maar getrouwd met een Engelsman, van haar dokter het doodvonnis hoort, vertrouwt ze Lucy haar grote geheim toe. Die is niet haar echte kleindochter, al heeft ze dat altijd gedacht, Agnes heeft haar vader en diens zusje meegenomen uit een kamp om ze van een wisse dood te redden, terwijl haar eigen kind in een ander kamp is vermoord. Tezelfdertijd vraagt Schwermann, een oude SS'er, die zich eindelijk moet verantwoorden voor zijn misdaden, asiel aan in een klooster. Het blijkt dat het niet de eerste keer is: geestelijken hebben hem in 1944 geholpen om uit Frankrijk naar Engeland te vluchten. Waarom? Vader Anselm probeert het raadsel te verklaren, maar het is duisterder dan hij in zijn ergste dromen kon vermoeden. Wie heeft Agnes en haar illegale groep verraden, Agnes die nu nog alleen maar leeft om haar doodsvijand veroordeeld te zien? Het is niet wie zij en praktisch iedereen denkt dat het was. O ja, Schwermann is schuldig, maar hij niet alleen. En is die schuldige eigenlijk wel schuldig? Het begin van 'The Sixth Lamentation' is bijzonder boeiend, daarna wordt het te geconstrueerd. De stukken vallen te netjes op de juiste tijd in het juiste vak. Maar toch een naam en een debuut om te onthouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden