De dag vastleggen is 'n stuk simpeler

Nachtfotografie is een vak apart. Tijdens een workshop leert de verslaggeefster hoe ze met een analoge camera de mooiste foto's maakt op een dancefestival.

Wazig, onderbelicht, op een verkeerd moment gemaakt: als de foto's die ik 's nachts geschoten heb, ontwikkeld zijn, blijken ze slechter dan ik in mijn hoofd had. De workshop nachtfotografie tijdens het Amsterdamse dancefestival 5 Days Off laat zien dat het nachtleven zich niet makkelijk laat vastleggen.

Mede dankzij de opkomst van social media is nachtfotografie een belangrijk promotiemiddel voor evenementorganisaties geworden. Fotoreportages van een feest worden vaak op Facebookpagina's van de organisaties gepubliceerd, waar het publiek op de foto's kan reageren of vrienden ze met vrienden kan delen.

Maar nachtfotografie is meer dan dat, vindt 5 Days Off-directeur Daan Spoek. "Het legt de sfeer van een feest vast en toont een subcultuur in beweging. Waar popfotografie al jaren gerespecteerd wordt, krijgen fotografen die het nachtleven vastleggen lang niet dezelfde waardering."

Op woensdagavond krijgen zes workshopdeelnemers een instructie van concertfotograaf Tim Pen. Het is de bedoeling dat de deelnemers er drie nachten op uit trekken met een analoge camera om mooie foto's van het festival te schieten. Er wordt gewerkt met camera's die populair zijn bij liefhebbers van lomografie. Binnen deze beweging wordt het experiment niet geschuwd: de sfeer is belangrijker dan de techniek en de foto's worden vaak spontaan, zonder nadenken en vanuit de heup geschoten. "Leg beelden vast die je zelf mooi vindt", adviseert Pen. "Jullie hoeven geen perfecte foto's te schieten, ik wil jullie leren interessante beelden te herkennen."

Dat blijkt simpeler gezegd dan gedaan. "Als mensen je met een camera zien lopen op een feest, gaan ze overdreven met hun lippen tuiten of extra wild dansen", merkt deelneemster Godelivia Veira (26) op. "Hoe voorkom je dat je foto's te geposeerd lijken?"

Het is niet de enige uitdaging waar de deelnemers op stuiten. Halverwege de eerste avond staat Rosanne Eijzinga (18) moedeloos in de foyer van poppodium de Melkweg. "Ik heb toch het gevoel alsof ik mensen belaag met mijn camera."

Dennis Branko weet inmiddels wel hoe je een goede feestreportage schiet. Hij fotografeert al jaren het Amsterdamse nachtleven, zowel digitaal als analoog. Toch voelt ook hij zich soms ondergewaardeerd door zijn omgeving. "Ik zie mijn vorm van fotografie absoluut als een vorm van kunst, maar ik merk dat veel mensen mijn mening niet delen."

Toch blijft Branko nuchter over het belang van nachtfotografie. "Feestgangers vinden het leuk om zichzelf terug te zien en thuisblijvers krijgen een sfeerindruk van een feest waar ze misschien nooit naartoe zijn geweest. Natuurlijk zit er altijd een commercieel element aan vast, het is gewoon goede promotie voor feesten en festivals."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden