De culiburger: de Franse repliek op 'le Macdo'

Amerikaans' verwijst in het gewone Franse spraakgebruik vooral naar iets wat slecht is. Ongezond eten meestal. Of het is synoniem met preutsheid, godsdienstwaanzin of intellectuele leegte; kwalen waar alleen Californië en New York niet door getroffen lijken.

Maar hoe weinig populair de Verenigde Staten ook zijn, geen volk leeft ondertussen Amerikaanser dan de Fransen. Zo brengen ze erg veel tijd door in hun auto, op weg naar school, werk, shoppingmalls en hypermarchés: supermarkten met een stuk of vijftig kassa's.

Het succes van de hamburger is een ander teken dat de landen die prat gaan op de uitvinding van de moderne democratie (1776 voor de Amerikaanse revolutie tegen 1789 voor de Franse) dichter bij elkaar staan dan je zou denken. De eerste McDonald's opende in 1972 in de Parijse voorstad Créteil. Hierna veroverde de gele driepoot, die concurrentie kreeg van de Franse variant Quick, het hele grondgebied. 1200 restaurants heeft de marktleider nu. Quick telt er 370.

De laatste jaren lanceerden traditionele brasserieën en restaurants een antwoord op het geweld van de ketens: de luxeburger. De broodjes hebben weinig gemeen met hun goedkope, ordinaire soortgenoten. Hier geen platte schijfjes van tamelijk droog vlees, maar succulente, dikke steak hachés, voorzien van gekaramelliseerde uien, gedroogde tomaatjes, wilde champignons, platte peterselie en een plakje van een van de tientallen rauwmelkse kazen die in Frankrijk worden gemaakt.

In Parijs staan rond lunchtijd rijen voor hamburgerrestaurants met namen als Big Fernand, Just Be of Paris-New York. In bladen en kranten verschijnen geregeld hamburgerklassementen. De culinair verantwoorde hamburgers worden ook geserveerd door tot snackbar omgebouwde vrachtwagens, oftewel camions. Ook hier moet je geduld hebben. Van sommige, zoals Le camion qui fume, verschenen receptenboeken waar je thuis mee aan de slag kan.

Dat de culiburger in opmars is, blijkt ook uit cijfers. Van de 110.000 traditionele restaurants heeft inmiddels een belangrijk deel (80 procent) een hamburger op de kaart staan. De afgelopen twee jaar zou de verkoop met 40 procent zijn toegenomen.

In 2010 werd een hamburger van een Franse sterren-chef, Yannick Alléno van hotel Meurice in Parijs, door de New York Times uitgeroepen tot beste burger van de wereld.

Nu het klimaat voor de hamburger zo gunstig is, besloot ook Burger King het weer te proberen op Franse bodem. Burger King verliet het land in 1997 omdat de 39 zaken niet rendabel waren.

Bij de opening van een derde restaurant, op het station Saint-Lazare in Parijs, vormden zich gelijk dikke rijen. De markt is groot genoeg voor een grote derde speler, denken analisten. McDonald's, dat bijna liefkozend 'Macdo' wordt genoemd, juicht de terugkeer van de aartsrivaal zelfs toe. "Wij zijn blij met dit nieuws. De Franse markt heeft erg veel groeimogelijkheden, er is plaats voor iedereen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden