De couturier gaat zelf gekleed in de bikelook

Walter is geen ochtendmens. Toch kan dat niet de reden zijn dat de schuifdeuren dicht blijven. Het is al bijna avond. Om vijf uur doet Walter de schuifkes zelf niet terzijde. De Vlaamse couturier is druk met het uitvouwen van zijn kledinglijn. “Ach, u is er ook!”

Museum Boijmans Van Beuningen, gisterennamiddag. Een oriëntaalse dame heeft heel weinig aan. Ze maakt deel uit van de scene, die af is gekomen op Walter van Beirendoncks expositie van zijn werk. Voor de schellen worden weggeschoven, is de tentoonstelling al begonnen. Het lijkt of Walter piept door een snee in het gordijn, om te zien wat er buiten gebeurt.

Er is een kale man die zo'n beetje door alles wat slap is aan het lichaam een piercing heeft laten steken. De Belgische VTV wordt nerveus. De bekende ontwerper Walter van Beirendonck heeft het personeel weliswaar voorzien van de bultenlook, bestaande uit opgeplakte gezwellen - daar kan een plezant televisieshot van worden gemaakt - maar zelf is de designer er nog even niet. Althans niet zichtbaar.

Als de schuifdeuren zich met een uurtje vertraging openen, verschijnt er een glazen wand. Tegen het glas zijn aangeklede poppen met zuignappen bevestigd. “Zo zie ik de etalage van mijn shop”, zal de couturier later zeggen. Boven de ingang (tevens exit, want de uitgang is paskamer) hangt een nummerapparaat. Het moet niet te vol worden in de winkel, iedereen moet een nummertje trekken.

Walter van Beirendonck staat midden in het museum in zijn winkel. Zijn collectie W & LT hangt in verschuifbare rekken. “Een Australische uitvinding”, zal de ontwerper bij het afscheid toelichten. De Belg heeft niets van zichzelf aan, zo te zien. In de rekken hangen kleurige, futuristische kledingstukken. “Ja, ja, u heeft gelijk”, zal Walter toegeven, “Ik zie er inderdaad misschien meer uit alsof ik zo op een Harley Davidson zal stappen. De bikelook, zou ik zeggen.”

Kiss the future, heet de tentoongestelde collectie. De hoofdrolspeler kan er niet onderuit dat de titel ook had kunnen zijn: lach naar de toekomst. Het zit de ontwerper met zijn tegendraadse (lees: anti-Parijse) kleding geweldig mee. Alleen Hollanders doen moeilijk over de economische crisis in Azië, waar Van Beirendonck erg populair is. Overal waar hij komt is zijn kledij, maar ook zijn rare schoenen en bizarre tassen in the picture.

Walter heeft het overmatig druk. Nummer 26 is al binnen en nog steeds moet Van Beirendonck, 'Hell's Angel' met een hoge aaibaarheidsfactor, serieuze en idiote vragen beantwoorden. Welke popster heeft zijn jeugd gedomineerd? “David Bowie.” Wat is je favoriete geluid? “De sirenes van New York.” Van welk geluid gaan je haren overeind staan? “De sirenes van Antwerpen.”

De vragen en antwoorden zijn voor het gemak afgedrukt in 50 X Walter. Het museum heeft de voorzienende blik gehad om de prangendste vragen van journalisten vooraf aan de couturier te stellen en dat, met antwoord, af te drukken. Hij zou toch geen tijd hebben ze live te beantwoorden. 50 X Walter leert dat hij het 'klonen van mensen' erg interessant vindt en met 'Hiëronymus Bosch' een gesprek zou willen hebben. Een voorwerp van grote angst is het vliegtuig en hij wil nooit kantoorklerk worden.

Dat zit er ook niet in, een toekomst in grijzigheid. De kunstenaar staat als een uit jeans gehouwen betonrotsje in zijn museumwinkel. Kale schedel en houthakkersbaard. Een spijkerjack met reuzensterren. Niet iemand om over het hoofd te zien. “Bent u gelukkig”, vraagt een landgenoot aan de Belg. “Nu? Betrekkelijk, perfect, gelukkig.”

Tussen de mobiele schappen staat Hilde Jacobs. Ze heeft een felgeel truitje van de meester aan. Met erop: Kiss the future. Daar gaat het tenslotte om. De Vlaamse schone dient Van Beirendoncks scheppingen te verkopen en doet dat met verve. Het gaat erom dat de museumbezoeker het werk van Walter omarmt en niet Hilde. “Het is echt heel bijzonder allemaal”, zegt de suppoost/verkoopster. “Er zijn duidelijk verschillende lijnen.”

Onder het goedkeurend oog van de couturier - die even bezig is met CULT-UUR ROTTERDAM, dat aflevering 162 aan het opnemen is - zegt Hilde: “Walter maakt kinderkleding, maar ook kleren voor tieners en ouderen.” Ze laat flinke partijen zien. Een jack voor een kleuter. Het is de space look. Een aluminiumachtige stof. Het jack kost maar 399. Belgische franks? Nee, keiharde Hollandse guldens.

Hilde wil nog iets laten zien. Hier gaat het om de Limited Edition. “De conservator loopt al in een pak ervan”, heeft een personeelslid van Boijmans Van Beuningen gewaarschuwd. Maar er hangt nog een exemplaar. Hilde: “Dit is een pakje van python-slangenleer. Er worden er maar vijftig van gemaakt. Ze zijn genummerd.” Hier is de kreet zolang de voorraad strekt (50 dus) echt van toepassing, drukt Hilde op het hart.

De couturier legt uit dat zijn label niet alleen slaat op zijn naam: Walter. W & lt heeft ook betrekking op Wild and Lethal Trash. En hij wil wel kwijt dat hij zich laat inspireren door strips and sciencefiction. “Maar u heeft gelijk, als u het zo stelt”, zegt de mode-ontwerper, “mijn creaties hebben soms iets van designerslook, dan weer sluit het aan bij streetwear.”

Dat maakt de wereld van de mode er niet overzichtelijker op. Zeker niet als Walter van Beirendonck verklaart helemaal niet zo tegen 'Parijs' te zijn. De maker van de outfit van de popgroep U2, maakte zelfs tijdens de Modeweken in de Franse hoofdstad furore. Voor de zanger van de Ierse band, Bono, maakte hij een spraakmakende slip met nietsverhullende afbeelding van wat er mogelijk achter het textiel zou kunnen zitten.

Walter lijkt in Rotterdam niet meer (Lijn)baan-brekend bezig te willen zijn. “Ik open binnenkort mijn winkel in Antwerpen”, meldt hij gemoedelijk. Of daar ook de stola en bijpassende handschoenen zullen liggen, is afwachten. Het setje kost maar 3699 gulden.

“Ach”, zegt Walter aan het eind van het gesprek, “ik mag niet klagen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden