De Consumentenbond opent meldpunt ‘Onbegrijpelijke namen op je bankafschrift’

Even de bankzaken regelen. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet altijd. Beeld anp

Wie ergens heeft gepind en later zijn bankafschriften bekijkt, ziet niet altijd aan wie is betaald en waarvoor.

Even de bankzaken regelen. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet altijd. En dat komt omdat transacties regelmatig onduidelijk zijn omschreven of zelfs helemaal niet zijn thuis te brengen. Burgers kunnen daardoor moeilijk greep krijgen op hun financiën, merkt De Consumentenbond. Daarom hebben ze nu het meldpunt ‘Onbegrijpelijke namen op je bankafschrift’ geopend.

Via een formulier op de website van De Consumentenbond kan iedereen die een vage omschrijving op zijn bankafschrift aantreft, dit melden.

“We hopen zo inzicht te krijgen in hoe groot het probleem is, welke bedrijven zich er schuldig aan maken en welke vreemde namen ze gebruiken”, aldus een woordvoerder van de bond. Het niet kunnen thuisbrengen van afboekingen zal veel mensen die hun bankrekening nalopen bekend voorkomen.

‘Stichting Derdengelden’ staat er dan bijvoorbeeld: € 19,95. Of: C&M Amsterdam of C&M*VOF ARMOTA. Erachter komen wat er ook alweer is aangeschaft, en waar, lukt uiteindelijk meestal wel, maar vergt veel van het geheugen, kost tijd en is gedoe.

Spooktransacties

Op de site van De Consumentenbond wordt al flink gereageerd op het verschijnsel van spooktransacties. Sommigen zouden de betalingsopdracht willen intrekken. Zo schrijft een deelnemer: “Bij dergelijke onduidelijke en onbegrijpelijke afboekingen zou de klant het recht moeten hebben om zo’n afboeking te storneren. Voor mijn part met een standaard toelichting als bijvoorbeeld: ‘Deze afboeking is gestorneerd omdat er geen duidelijke of correcte begunstigde is vermeld.’ Dat zal ze leren.”

Bij Betaalvereniging Nederland herkennen ze het verschijnsel wel maar weten ze niet wat de omvang van het probleem is. “Daar hebben we geen onderzoek naar gedaan”, laat een woordvoerder weten. “In onze beleving zijn het incidenten maar ook incidenten zijn vervelend.”

Volgens de Betaalvereniging zijn veel onduidelijkheden op het digitale bankafschrift te voorkomen. Zo kan bij afboekingen van tussenpartijen als iDeal en Adyen worden doorgeklikt, waarna alsnog de naam van het bedrijf of de winkel tevoorschijnt komt waaraan is betaald. “Daar zijn regels voor en dat geldt ook voor de tientallen pinbetaaldienstverleners.” Betaalvereniging Nederland wijst er verder op dat in de meeste gevallen aan het bedrag en het tijdstip is te zien om wat voor afschrijving het gaat. Maar helemaal foutloos is het systeem nog niet, erkent de Betaalvereniging. “Je kunt pinautomaten ook een weekje huren, wat bij evenementen vaak gebeurt. Dan kunnen afschrijvingen wel eens wat mistig worden. Wij, maar ook banken, spreken die pindiensten daar wel op aan.”

Als het achterhalen van een afboeking echt niet lukt, adviseert Betaalvereniging Nederland consumenten om zich tot hun bank te wenden.

De Consumentenbond wil aan de hand van de meldingen die zijn binnengekomen bij ‘Onbegrijpelijke namen op je bankafschrift’ proberen bedrijven te bewegen om duidelijkere taal te gebruiken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden